Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Eric - WaarBenJij.nu Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Eric - WaarBenJij.nu

Quito

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric

28 Augustus 2011 | Ecuador, Quito

Hola los amigo's,

Nou, woensdag 24 augustus dus, in Quito, Taxi naar hotel El Calefito, zelfde hotel dus als vorige keer, had een grote, mooie kamer met badkamer gereserveerd.... kost 25 dollar maar dan heb je ook wat.... nu ben ik ietsje eerder terug in Quito dan gepland en had dus die kamer pas voor later gereserveerd dus ik hoop maar..... JA, hij is beschikbaar. Opgetogen loop ik achter de receptionist aan en we gaan naar buiten en lopen om het gebouw heen.... Gaaf... er is natuurlijk een tuin of ruime binnenplaats achter het gebouw waar de mooie, duurdere kamers omheen gebouwd zijn.... hmmm enige teleurstelling als we de hoek omkomen en ik een betonnen binnenplaatsje van 2 bij 4 meter zie.... een stalen deur wordt opengemaakt en ik zie mijn kamer.... een donker betonnen hok van 2 bij 3 waar net een 2-persoonsbed in past.... kale lamp aan het plafond. Smerige kale betonnen muren. Eén raam met een vast rotangordijn dat niet open kan en waar je dwars doorheen kijkt.... Met open mond kijk ik de hotelmedewerker aan... 25 dollar ... hij is gek en hier blijf ik zeker geen week.... de badkamer is dan wel redelijk maar maakt mijn humeur niet beter. Heb je niks anders vrij? Nope... dit is het... Ik heb geen zin om met alle bagage door Quito te banjeren en besluit om 1 nacht te blijven, daarna kunnen ze het schudden.... en dat maak ik hem duidelijk ook, hij geeft geen krimp...

Enfin, inchecken en gelijk 25 dollar lappen natuurlijk... en ik ga de straat maar op. Een paar zijstraten verderop zit een cluster van hotelletjes en hier loop ik er een paar van binnen en het is al snel raak... 15 dollar per dag voor een leuke kamer inclusief ontbijt... kijk da's beter. Ik reserveer voor morgen en voor de dagen daarna.

Nou, lunchtijd, hapje eten op pleintje in de zon, biertje erbij, lekker, nog een biertje, erg lekker... Zo tegen een uur of 4 terug naar mijn hotel gelopen en dat hok in gegaan. Ik zit op de rand van het bed en het is veel te zacht en hobbelig.... ik sla de groezelige dekens open en zie door een scheur in het laken de matras... hmmmm dus moet ik mijn slaapzak ook nog gaan gebruiken vannacht.... Ik denk aan die betere kamer voor 15 dollar 200 meter verderop en dat is inclusief ontbijt... da's ook 3 of 4 dollar waard... dus eigenlijk kost het me maar 11 dollar extra als ik NU zou verhuizen. Ik spring overeind, ren naar het andere hotel, vraag of die kamer vannacht al beschikbaar is.... ja? mooi... even mijn bagage halen, ben zo terug.... ren terug naar mijn cel, pak de rugzakken en laat de sleutel in de kamerdeur zitten, betaald heb ik al, ben benieuwd wanneer ze ontdekken dat ik weg ben...

Dus... je zou kunnen zeggen dat ik 25 dollar heb betaald om 2 uurtjes mijn bagage te kunnen stallen.... wel eerst even een foto gemaakt van dat hok (en later ook van die andere kamer) die zal ik beiden bij dit reisverslag plaatsen zodat jullie het verschil kunnen zien....

Enfin, ingecheckt in het andere hotel. Zit nog een mooie, grote, gezellige (rokers)tuin bij ook.... Inmiddels is het etenstijd en ik loop de stad in. Op het centrale "plein" (kruising Foch en Reina Victoria, voor degenen die Google Earth er weer bij hebben gepakt) zitten veel restaurantjes maar dat zijn nogal toeristische dingetjes en daar heb ik geen in. Ik loop eens wat rond in de zijstraatjes en ontdek een leuk, lokaal ding, als ik ga zitten en de menukaart krijg blijkt dat ik in het lokale shoarma paleis ben neergezegen, lol, ach best lekker een kebabschotel !!!

Quito, Donderdag 25 augustus 2011

Zo lekker rustig aan gedaan, heerlijk ontbeten in de tuin en daarna alles maar eens uitgepakt en mijn vuile was gesorteerd. Deze ingeleverd bij wasserij straatje verderop en een paar uurtjes op een terrasje gezeten. Heel vervelend. Tegen 6 uur wasgoed weer opgehaald en toen ik terug liep naar het hotel piepte mijn telefoon.... Sandra is terug in Quito!!!! Daarmee afgesproken op de bovengenoemde kruising en samen Chinees gegeten. Vervolgens op een terrasje de nodige Cuba Libres (rum-cola) weggewerkt terwijl ze enthousiast vertelde over haar trip naar de Galapagos eilanden.... hmmm ikke jaloers.

Tegen een uur of 10 een salsaclub opgezocht... althans... bij de deur van de club zworen ze dat ze er Salsa en Merengue draaiden... Sandra mocht naar binnen om te kijken, ik niet!!! 5 minuten later was ze terug, volgens haar draaiden ze er disco en was het redelijk gezellig. Wij naar binnen (Sandra gratis en ik moest een drankje bestellen) Nou heb ik dus duidelijk een ander idee bij disco dan Sandra... muziek was matig en we hebben het tot een uur of 2 volgehouden en geen salsa of merengue gehoord.... na 2 uur werd de muziek echt slecht en hebben we op een terrasje nog wat gedronken en toen was t mooi geweest. Sandra vliegt over een uurtje of 7 naar Zwitserland dus tis hoogtijd dat ze wat slaap krijgt.

Quito, zaterdag 27 augustus 2011

uhhh volgens mij sla ik de vrijdag over??? hmmm wat heb ik die dag gedaan??? Schandalig uitgeslapen, dat zeker..... verder helega niks dus ook t vermelden niet waard.

Vandaag, de zaterdag dus, wil ik naar "La Ciudad Mitad del Mundo" oftewel de stad in het midden vd wereld. Als ik op het punt sta te vertrekken begint het zachtjes te druppelen....hmmm regen, jakkes...ok, dan ga ik morgen wel.

Uurtje later.... droog, zon breekt door, wolkjes weg... ik ga op pad.... nu kan je als luie rijke toerist een taxi nemen (het is 22 km van het centrum) nou lui en toerist ben ik wel maar rijk..... enfin, het is een kwartiertje lopen naar de dichtstbijzijnde halte van de "metrobus" .... Nu is Quito een apart gebouwde stad... ze s zo'n 6km breed en 50km lang en ligt in een vallei van noord naar zuid. Er lopen 3 hoofdbuslijnen door die corridor heen, de Ecovia, de Trole en de Metrobus. Dit zijn snelle stadbussen met vaste haltes (lijken wel treinperrons) en aparte rijstroken waar ze met hoge snelheid overheen vliegen. Degene die ik moest hebben om bij Ofelia (da's het busstation waar ik moet overstappen) te komen is dus de metrobus en die is het verste weg vd 3.... vandaar dus dat kwartiertje wandelen maar daarna dus in sneltreinvaart (letterlijk) naar Ofelia. De bus was stampvol en zitten was er niet bij, nu staan die bussen bekend om hun zakkenrollers, er wordt ook afgeraden om met volle bepakking met het ding van en naar het vliegveld te gaan en de 31ste zal ik ook een taxi nemen. Ik vind een plekje met mijn rug tegen de deur en mijn ogen op de mensen om me heen, ik hou ze allemaal scherp in de gaten, niemand steekt een vinger naar me uit.

Binnen no time in Ofelia en daar overgestapt op het midden van de wereld busje en tot mijn verbazing was ik de enige toerist. Bus zat verder stampvol met locals. Zeg tegen de conducteur (die heb je hier nog op de bussen) dat ik naar Mitad del Mundo wil. Ik verwacht dat dat buiten de stad is, aan het einde van de rit. Langzaam loopt de bus leeg totdat ik de enige passagier ben... we rijden een busterminal binnen en ik zie niks dat ook maar enigszins op het midden vd wereld lijkt.... verwonderd kijk ik om me heen en vraag waar die toeristische trekpleister moet zijn???.... ohhhh dan had je een kwartier geleden uit moeten stappen... ja, gloeiende gloeiende gloeiende... je wist toch waar ik heen moest??? Een seintje was teveel moeite??? Enfin, Over 10 minuten zouden de terugweg aanvangen en dan kon ik mee terug rijden.... zo gezegd zo gedaan.... Na een kwartiertje zag ik iets dat er volgens mij wel uitzag als een soort van toeristisch oord.... dat zal t wel wezen dacht ik... Conducteur maakte echter geen aanstalten mij te waarschuwen dus ik dacht dat de ingang wel iets verderop zou zitten.... we rijden iets voorbij dat er uitziet als een ingang en een kaartjeskiosk.... ik sta op en grijp de conducteur bij zijn vest en vraag m..... ja ja dit is het... ik snauw hem toe (in t Engels want in t Spaans red ik dat nog niet) bedankt voor het waarschuwen he!!! Hij verstaat me vast niet maar denk dat ie me prima begrepen heeft, ik spring de bus uit en loop naar het kioskje om een kaartje te kopen. Inmiddels is het weer bewolkt en de eerste regendruppels vallen op mijn humeurige hoofdje.

Kaartje is zo gekocht en ik loop hongerig naar binnen, hongerig want inmiddels is het een uurtje of twee en sinds het ontbijt niks meer gehad. Op een pleintje vind ik een restaurantje waar ik 3 empenadas besteld en wegspoel met een ..... milkshake, nee, niet nu al aan het bier.

Op het pleintje worden "authentieke" dansen uitgevoerd, was wel leuk om te bekijken terwijl ik genoot van mijn lunch echter daarna toch naar "de piramide" gelopen.... piramide is eigenlijk teveel eer voor die toren maar goed, het ding staat midden op de evenaar en voor 3 dollar extra mag ik naar binnen en naar boven.... paar fotootjes en via de trappen weer naar beneden (omhoog ging per lift) en in de toren is een museumpje geplaatst, leuk maar niet wreed bijzonder. Op het plein nog wat foto's gemaakt van mezelf op de evenaar en vervolgens naar het planetarium gewandeld.... dat zit dicht, volgende voorstelling was over 40 minuten.... hmmm geen zin om te wachten, ik ben het alweer zat en wandel terug naar de ingang (wat dus nu de uitgang is) pak de bus terug naar Ofelia, de metrobus terug naar de stad en wandel terug naar het hotel.

Zo, dat was de evenaar, toch nog even meegepikt.... men had me al verteld dat het een vre-se-lijk toeristisch gebeuren was daar bij dat Mitad del Mundo maar dat je het niet kunt maken hier helemaal naar toe te komen en het niet even mee te pikken en.... daar ben ik het wel mee eens !!!

Enfin, hapje gegeten en tot laat op het plein gezeten en rondgehangen, het was zaterdagavond en gezellig.

Quito, zondag 28 augustus 2011

Zoals overal in Ecuador....op zondag is het erg stil en rustig. Ben begonnen met dit reisverslag te typen op de hotelkamer maar kreeg trek in een kop espresso en een hapje en zit dus nu vrolijk op het pleintje te tikken en het is hier uitgestorven. Van de ongeveer 40 tafeltjes van dit terras zijn er 4 bezet... allemaal blanken lol, geen local te bekennen. Als het goed is is hier wireless internet, zo ja dan lezen jullie dit binnen 10 minuten.....

Nou de groeten vanuit Quito.

NB: Ik vlieg dus over 3 dagen en er komt dus nog één reisverslag. Wil morgen of overmorgen naar de oude stad, eens zien hoe dat eruit ziet en ik zal ook nog wat plaatjes schieten van het pleintje en de omgeving hier want dat heb ik nog niet gedaan.
Dus nog één reisverslag en dan is het op.... ben al wel bezig met het schrijven van mijn "memoires" lol. Dat wordt wel een epistel voor de échte "die hard" liefhebbers... heb inmiddels 5 pagina's en het zullen er nog wel wat meer worden.... dat wordt echter pas online gezet als ik al weer thuis ben....

Doei
Eric





  • 28 Augustus 2011 - 18:49

    Karin:

    Hey Hussie,

    Jeetje, druk op de verkeerde knop net, mijn hele verhaal weg...grrrr
    Ik begin gewoon weer opnieuw...ik zei dus: oa dan...wat een L** van een chauffeur, kon die nou niet even wat meer moeite doen? pfffffff....
    Goed dat je toch even naar de evenaar bent geweest hoor, had je anders denk ik spijt van gekregen. Ja, ja, nog een paar daagjes en dan zit je weer op je balkon van het vergezicht te genieten....tenminste..ik hoop dat het weer wat beter word, echt bagger. Goed dat je dat hotel hebt verlaten en een betere bent gaan opzoeken. Maak er nog een paar onvergetelijke dagen van he! Lieve groet,

    KarinX

  • 28 Augustus 2011 - 18:56

    Annie:

    Ik merk aan jou dat je aan het einde van je reis komt....je doet nu zo pietluttig over een kamer...had je het echt niet 1 nachtje daar vol gehouden...dat je gelijk overhuist naar een ander hotel...kan me nog goed herinneren de kamers die je in India hebt gehad...vond ik deze kamer best meevallen...maar ja,wie ben ik...trek je er niks van aan want ik zit je een beetje te stangen...oh oh wat gaat het nu opeens errug snel...ook wel weer leuk toch? in de bus die door reed...dat moest jou weer overkomen...heb je een lekker lang ritje gehad...je kunt het ook positief bekijken...nog een paar leuke dagen...
    knuff knuff xx

  • 29 Augustus 2011 - 09:49

    Agnes:

    Begin je het moeilijk te vinden die laatste loodjes?
    En wat die regen betreft: kun je zovast langzaam aan wennen voor als je weer hier bent!
    Temperatuur daar is niet zo hoog als je zou verwachten rond de evenaar. Maar als het warmer wordt neem dan maar wat daarvan mee naar hier!
    Stond dat dure "hok"niet in LP? Ongelooflijk, ook daar vragen ze dus maar een prijs en als je dat betaald zijn ze happy.
    En ze hebben geen zoektocht naar je ingesteld?
    Je kunt dus zomaar verdwijnen daar.
    Pas maar goed op de laatste dagen en kom heelhuids terug!
    Zovast goede reis gewenst en we wachten nog op je laatste verslag!
    Groetjes van Jan en Agnes.

  • 29 Augustus 2011 - 11:09

    Zus:

    Mooi hok,hok met ramen is wel leuker.40 dollar voor 1 nacht dus.Mwahhh.
    Urker mannenkoor is inmiddels ingehuurd voor je terugkeer.Ben in overleg met de dansmariekes uit s'-Hertogenbosch....gaat gezellig worden.Tot gauw!
    kus van zus.

  • 29 Augustus 2011 - 15:36

    Tilly:

    pffffffff noemen ze een hotelkamer, lijkt wel een kippenhok. Wijs dat je daar niet hebt geslapen zou je depri van worden, terwijl je dat al wordt omdat het eind van je reis in zicht is. Gaaf hoor dat midden van de aarde, lijk wel net zo iets als het 3 landen punt (ha,ha).
    Marjan misschien kan je ook nog een vlaggenparade regelen met alle landvlaggen van waar je broer is geweest fleurt de boel nog wat extra op :)
    Oke Eric op naar je laatste verslag dan maar (snik, snik)
    doeiiiiiiiiiiiiiiii

  • 29 Augustus 2011 - 15:51

    Mams::

    Nou dit zal dan wel je laatste bericht uit "Verweggistan" zijn. Over 3 dagen staat op Schiphol (met hetzelfde vervoer en bijna (B wordt T) dezelfde samenstelling als 11 mnd geleden op station Ede) de welkomstcommissie. Dus... het eerste feestje maken we al op Schiphol. Maak de borst maar nat!
    Voor de laatste keer nog satelliet-knuffels en dat doe ik straks in het echt nog 3-dubbel over!!!
    KAN-NIE-WACHTE......XXXXXXXXXXXXXX


  • 29 Augustus 2011 - 16:08

    Mams::

    Néééé ik was te snel... ik las net nog even het eind van je verslag en we krijgen dus nog een verslag uit "Verweggistan" ik liep al een beetje vooruit. Kun je nagaan hoe ik naar donderdagavond verlang!!!
    nog XXXXXXXXXXXXX satelliet-knuffels XXXXXXXXXXXXXXXX

  • 30 Augustus 2011 - 08:09

    Hannah:

    Nou nog paar dagjes nog dan zit het erop, Dat je zo moet oppassen voor zakkenrollers echt erg, maarja waar heb je die niet. Denk in al die landen waar je geweest bent, moet opletten. Maar het heeft ook wel weer iets spannends. Een uitdaging van heb het lef een hand naar me uit te steken haha zie je daar zo zitten.
    Oke je weet dus al wie je op Schiphol kan verwachten, heb ook extra een nieuwe bekleding op de kussens je moet natuurlijk wel lekker comfortabel zitten na al je (ontberingen).
    En ik zal niet vragen (hoe heb je het gehad) want dat weet ik al, het was een fantastische reis. Die nog lang zal nawerken. alleen al door het geweldig vakkundig gemaakte boekwerk van je mams.
    Frederiek steek die veer maar op je hoed!!! Je hebt hem dubbel en dwars verdient.
    Goede vlucht wens ik je, en tot donderdagavond op je thuisbasis.
    xxxxx

    Tot dondagavond

  • 30 Augustus 2011 - 19:06

    Annie:

    Nou Hannah zakkenrollers heb je ook in Arnhem...verleden jaar hebben ze mijn portemonnee gerold bij H&M dus hier ook oppassen geblazen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Eric's rondje rond de wereld

Recente Reisverslagen:

16 September 2011

Memoires

03 September 2011

Ik ben weer thuis !!!!

31 Augustus 2011

Finito

28 Augustus 2011

Quito

23 Augustus 2011

Otavalo en shop till you drop
Eric

Actief sinds 29 April 2010
Verslag gelezen: 951
Totaal aantal bezoekers 224161

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2010 - 01 September 2011

Eric's rondje rond de wereld

Landen bezocht: