Otavalo en shop till you drop - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Eric - WaarBenJij.nu Otavalo en shop till you drop - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Eric - WaarBenJij.nu

Otavalo en shop till you drop

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric

23 Augustus 2011 | Ecuador, Otavalo

Hallo luitjes,

Het einde komt in zicht.... eens zien, waar moet ik beginnen? Laatste bericht kwam uit Popayan geloof ik? Jeetje, da's een ander land, zit alweer dagen in Ecuador.

Nou dus op zaterdag Popayan verlaten en waarom doet die bus er toch zo lang over? De lonely planet zegt 8 uur voor de rit van Ipiales naar Popayan en idem voor de terugweg, Lucy zei 8 uur en ook de busmaatschappij zei 8 uur.... waarom deed ik er op de heenweg dan 11 uur over en op de terugweg 10 uur??? Geen idee.... Was wel weer een gezellige busreis.... dat dan wel... zat weer naast een leuke locale meid (nah ok, vrouw) en geloof me.... ik heb het plekje naast haar niet eens bewust uitgezocht!!! Was 100% toeval.... toen ik de bus instapte was ie bommetjevol.... (het ding begint in Cali en pikt in Popayan dan nog wat passagiers op).... enige plek die nog vrij was was helemaal achterin, zat muurvast klem tussen de stoel voor me, forse dame naast me en een mand met appelen.... errug oncomfortabel echter.... na nog geen half uurtje stapt de man uit die helemaal voorin zat.... en zijn plekje bleef leeg... nu zit je daar 10x beter, kan in ieder geval mijn lange benen kwijt in de deuropening.... dus ik worstel me uit mijn benarde positie en pik die stoel in.... pas dan kijk ik naar de buurvrouw.... Dus, geheel ontvooropgezet !!! Enfin, ze heet Caro(line) en is ook op weg naar Ipiales. Onderweg nog een paar foto's van het landschap en elkaar genomen. (Caro had ook haar camera bij de hand)

Enfin, door de vertraging weer na donker in Ipiales en taxi naar hotel, hapje eten bij de Chinees aan de overkant (tegenvaller) en slapen. Geen wekker !!!! Wil op zondag van Ipiales naar Otavalo en dat moet makkelijk in 4 uur kunnen dus alle tijd....

Lekker uitgeslapen, ontbijtje, rustig pakken en even naar het pleintje gelopen om nog 2 foto's te maken van wonderschoon Ipiales...hmmm de Unesco world heritagelijst gaan ze, denk ik, niet snel halen.

Taxi naar de grens (2km verderop) en verliep het op heenweg al erg vlotjes... de terugweg ging nog sneller... Colombiaanse uitreis douane stond helemaal geen rij, kon gelijk doorlopen, even mijn vingerafdrukken inleveren en weer een stempel erbij, 5 minuten!!! Rivier over gestoken en de Ecuadoriaanse inreisdouane.... nu was het daar erg, erg druk toen ik aankwam lopen. Voor Ecuador moet je een registratie formulier invullen als je het land in wil.... Dit bij de ingang gepakt en langs allemaal mensen gelopen die druk aan het invullen waren... de rij voor het loket was juist erg kort en ik ga gewoon in die rij staan en begin het formulier in te vullen terwijl ik opschuif.... als ik klaar ben met invullen is er nog maar 1 persoon voor me.... en 5 minuten later sta ik alweer buiten met verse Ecuador print in mijn paspoort (ook grappig, hier in Ecuador doen ze niet aan stempels... je paspoort gaat in een printer en een bijna onleesbaar visum wordt in je paspoort geprint, maar dat terzijde).

Nou, nu wil ik een collectivo naar Tulcan (da's maar 75 cent en een taxi 5 dollar en nog gezelliger ook) een vriendelijke militair wijst me de weg en even later zit ik opgepropt in een vol minibusje. Als we op het centrale plein zijn stap ik uit, betaal en pak mijn rugzak, nu een taxi naar het busstation ... iemand roept iets en ik versta "terminal terreste" (da's busstation) en ik zeg ja en vraag of ie een taxi wil delen maar nee, dat wil ie niet.... hij geeft aan dat de collectivo doorgaat naar het busstation (da's anders dan op de heenweg) en ik gooi mijn spullen weer aan boord en mezelf erbij....

Nou, busje van Tulcan naar Otavalo gepakt en die doet er drie uur over.... ben het bussen nu wel even he-le-maal zat.... ben dus blij als we in Otavalo zijn en ik verwacht dat ie gaat stoppen bij de busterminal... we volgen echter de ringweg en we rijden Otavalo weer uit.... ik begin te schreeuwen en even later sta ik met bepakking langs de panamerica... ach volgens het kaartje in de LP is het hiervandaan net zover lopen naar mijn uitgezochte hotel als vanaf de busterminal dus prima zo.

Kwartiertje later sta ik bij "Samay Inn" die moeten leuke kamers met balkonnetjes en zo hebben.... wat kost zo'n kamertje? 10 dollar meneer.... oh da's voordelig, laat maar zien dan... 2 trappen op en ik zie een klein donker hok met een eenpersoonsbed en geen raam, laat staan een balkon, te bekennen. De hotelmeneer loopt naar binnen en wil me de badkamer laten zien. Ik volg hem niet eens en zeg "NEE" ik wil kamer met fatsoenlijk bed, raam en balkon en zo... ok, we steken de gang over en jaaaaaaaa, leuke kamer, mooi comfortabel bed, schone, grote, uitgebreide badkamer en een leuk klein balkonnetje aan de straatkant.... perfecto.... kost 20 dollar...hmmmm en voor 1 persoon??? niet een poco disquenta??? Ja, voor 15 dollar mag ik m hebben, deal!!!

Zo, nu, dus, Otavalo !!! En wat is hier dan allemaal te beleven... Feitelijk maar 1 ding.... de markt... en dan precies te zijn de ZATERDAG markt... en wat is het vandaag??? juist ZONDAG... nee, Eric, dat heb je weer heerlijk gepland!!! Ga je je hier nu 6 dagen vervelen tot je zaterdag eindelijk naar die markt kan? Hmmm nou schijnt het hier alle dagen markt te zijn dus maar eens zien de komende dagen.

Wandel van mijn hotel naar de, toepasselijk genaamde, "plaza del ponchos" waar de markt moet zijn en zie inderdaad volop kraampjes die allerlei snuisterijen verkopen. Kijk toeristensouveniertjesjaaghemel (wedden dat jullie dat woord minstens 3x hebben moeten lezen)

Nou aangezien maar reis er bijna op zit hier maar eens wat aandenkens aanschaffen maar... eerst een hapje eten. Dat geregeld en toen begon het te hozen.... ok, shoppen kan morgen ook nog....

de volgende morgen, droog en zonnig... ik op pad en struin alle kraampjes af. Zijn er trouwens wel beduidend minder dan gisteren... maandag de vrije dag? Ik koop maar 1 ding en verder alleen maar "kijke kijke en nie kope" wel gezellig omgaan met de verkopers en verkoopsters... ze willen je allemaal bij je kraampje hebben... maar van verkopen, écht verkopen hebben ze geen verstand.... als ik naar iets in je kraampje aan het kijken ben, en dus interesse toon, dan moet je dus NIET met allerlei artikelen voor mijn neus gaan staan zwaaien die uit die hoek van je kraampje komen waar ik NIET naar kijk.... ook alles aanwijzen en zeggen wat het is (ja, is goed voor de ontwikkeling van mijn Spaans, dat wel) helpt over het algemeen niet maar is wel gezellig. Op een geven moment staan er drie of vier iets te roepen wat op "arstitolia" lijkt en hartstochtelijk herhaal ik het woord terwijl ik voorbij slenter om, als ik bijna voorbij ben, aan te geven dat ik geen flauw idee heb wat "arstitolia" zou kunnen zijn....

Na elk rondje over de markt hou ik even pauze bij mijn favoriete restaurantje.... heb ik de eerste avond al ontdekt, zit aan de markt en je kunt er heerlijk buiten zitten (en dus roken) en mensen kijken. Geloof dat ik er gemiddeld 3 of 4x per dag op mijn bankje gezeten heb.... kopje koffie, schaaltje fruit of een hamburgertje erbij en genieten maar.

Zo na alles dus goed bekeken te hebben, beetje over de prijzen gebabbeld te hebben is het lekker slapen.

Otavalo, dinsdag 23 augustus 2011

Zo was het gisteren kijkdag vandaag is koopdag, verse dollars gepind en die vlogen mijn portemonnee uit... van alles aan mooie snuisterijen gekocht. Vraag me af waar ik het allemaal ga laten, mijn (kleine) flatje staat en hangt al zo vol met snuisteren van over de wereld. Zag nog een schitterend wollen vloerkleed wat ik graag zou willen hebben maar.... geen idee waar op de vloer ik het neer zou moeten leggen (en hoe ik het mee zou moeten krijgen aar NL) dus die maar niet gekocht. Op zich zou het onder de salon tafel kunnen maar het kleed is wit... één kop koffie, een glas wijn of een brandende sigaret... en kleed is naar z'n grootje.... neu, zou zonde zijn, kleed blijft in Ecuador.

Oh trouwens nog even heel iets anders... beseffen jullie wel dat ik sinds 15 augustus (dus al 9 dagen) weer gezellig samen met jullie op het noordelijk halfrond zit... de evenaar loopt dwars door Ecuador heen (goh waar zou de naam van dit land toch vandaan komen???) tussen de steden Quito en Otavalo in. Heb er verder niks van gevoeld hoor, van het oversteken van die evenaar... en ook niks van gezien, maar dat gaat nog komen. Als ik terug ben in Quito (weer op het zuidelijk halfrond) ga ik daarvan een dagtripje maken naar "mitad del mundo" da's dus het midden vd aarde, maar daarover dan meer.

Zo, heb nu Otavalo wel gezien. Morgen verkas ik naar Quito. "Moet" daar dan nog wel een week verblijven. Eigenlijk heb ik wel zin om nog even een paar dagen naar het strand te gaan maar vanaf Quito is dat 9 uur met de bus... en dus ook weer 9 uur terug... en daar heb ik he-le-maal geen zin (meer) in. In Quito nog een weekje feesten en dan is het mooi geweest !!!

zo... heb net mijn tas gepakt en .... alles past er precies in... geweldig alleen.... ik heb in Quito behoorlijk wat bagage achtergelaten.... en als ik bedenk dat dat er nog bij moet.... probleem... ach lossen we wel op... 2 stuks handbagage bijvoorbeeld....

nog even wat.... heb helemaal geen foto's vd markt... morgen dus nog even terug.... die houden jullie dus nog te goed, zal ik later bijvoegen...

nou morgen dus voor het laatst met de bus....

groeten
Eric

  • 24 Augustus 2011 - 06:54

    Annie:

    Wat kijk je weemoedig op het balkonnetje...zou wel eens willen weten wat er in dat koppie van je omgaat...heel verschil met foto 1...toen had je idd wat te lachen....nog ff jongeman dan ben je van het bussen af....dan ga je vliegen en als ik zo door de regels lees dan vind je het nu wel welletjes en verlang je weer naar huis....kan me voorstellen dat is meestal aan het einde van de reis...daar ben je op ingesteld....hou nog even vol...haha...nog fijne dagen...
    lieve groetjes van mij xx

  • 24 Augustus 2011 - 08:28

    Eddy:

    Zo! Die Caro heeft mooie grote....zonnebril :P

    Ben nog even aan het zoeken geweest voor arstitolia, maar kon niets vinden.

    Aanbieding = proposición, goedkoop = barato, lekker hapje = golosina, uitverkoop = liquidación

    Of bedoelden ze retrasado ?

  • 24 Augustus 2011 - 15:22

    Hannah:

    Zo het aftellen is begonnen, nog even en het zit erop, dus geniet er nog ff van.
    Wens je nog een paar fijne dagen.
    Groetjesxxx

  • 24 Augustus 2011 - 16:30

    Tilly:

    Hoi, waren weer twee leuke verhalen en ik kan me voorstellen dat je nu ff geen bus meer kan zien.
    Ben benieuwd naar het verhaal straks over het midden van de aarde. Jee en dan is het bijna vinito
    Voor jou jammer maar voor ons "volgers" triest hoor. We zullen het missen. Moet je maar gauw weer een nieuwe reis plannen.
    Veel plezier nog en tot in Holland (koop nog even een regenjas en lieslaarzen, komt hier namelijk met bakken uit de lucht en wil maar niet ophouden)
    Doeiiiiiiiiiiiii

  • 24 Augustus 2011 - 19:40

    Karin:

    Hahahhahah, leuk weer hoor! Tralalaaaa.....aftellen!! ik wor er blij van :-)
    Trouwens, J. de W. Laan al weken afgesloten...dusss.... Maar jij komt er wel ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Otavalo

Eric's rondje rond de wereld

Recente Reisverslagen:

16 September 2011

Memoires

03 September 2011

Ik ben weer thuis !!!!

31 Augustus 2011

Finito

28 Augustus 2011

Quito

23 Augustus 2011

Otavalo en shop till you drop
Eric

Actief sinds 29 April 2010
Verslag gelezen: 891
Totaal aantal bezoekers 224162

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2010 - 01 September 2011

Eric's rondje rond de wereld

Landen bezocht: