Copacabana - Puno - Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Eric - WaarBenJij.nu Copacabana - Puno - Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Eric - WaarBenJij.nu

Copacabana - Puno - Cusco

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric

16 Juli 2011 | Peru, Cuzco

Copacabana - Puno, woensdag 13 juli 2011

Zo eens even kijken, wat heb ik de afgelopen dagen allemaal uitgevreten? Zit inmiddels al lang en breed, hoog en droog in Cusco maar jullie weten niet beter dan dat ik in Copacabana op de bus naar Puno zit te wachten, althans, dat was mijn laatste bericht....

Nou... ik heb lang op die bus zitten wachten, sterker nog.... hele bus is nooit in Copacabana verschenen... Ruim op tijd was ik bij het kantoor van "Tour Peru" maar geen bus, om 13:30 uur nog steeds geen bus en ik dus maar eens verhaal gehaald.... er wordt gestaakt tussen Copacabana en de grens met Peru... bus kan er niet door komen maar.... voor 20 Bolivar extra kunnen we met de boot over het meer naar de grens... zo gezegd zo gedaan, wij met een mannetje of 30 door Copacabana en aan boord, uurtje later stuurt de kapitein de schuit de oever op. Geen bus, geen weg, helemaal niks te bekennen, alleen een bergpaadje heuvel op... ja, ga maar klimmen met al je bagage op je nek, keertje links en een keertje rechts en dan moet je de bus zien. Ik liep als haantje de voorste de boot af dat berggeitenpaadje op en inderdaad na een korte klim... daar stond ie... knalrood....de bus. Bagage aan boord en vervolgens naar het gebouw gelopen van de Boliviaanse douane, uitreisstempel en door naar Peruaanse douane, inreisstempel was ook zo verkregen. (ze zijn inmiddels op pagina 14 van mijn paspoort aan t stempelen.... en ze hebben de bladzijde "kinderen" ook volgestempeld....) Enfin, met z'n allen aan boord en op weg naar Puno.

Relaxte rit met aardig uitzicht volgde, onderweg kwam er iemand van Tour Peru langs en die wilde weten wat ik in Puno ging doen.... in Puno? ik? niks.... ik wil door naar Cusco met de Inka Express.... Ohhh zegt ie, da's mijn bedrijf. Huh? Dacht dat je van Tour Peru was? Ja, ook... dus maar goed, hij kan voor mij het kaartje met de Inka Express regelen, de Inka Express is een toeristenbus die de normale route naar Cusco rijdt maar onderweg stopt bij 4 bezienswaardigheden en je krijgt er nog een buffetlunch bij ook... kost wel een paar knaken maar dan heb je ook wat. Dat dus aan boord geregeld en hij had ook nog een goedkoop slaapplaatsje voor me in Puno ook. Ik gaf aan dat dat niet nodig was want ik wilde in het hostel bij het busstation overnachten, die stond in de LP. Hij zeuren dat dat geen veilige plek is en dat hij voor dezelfde prijs, 30 Soles, een prima hostel in de stad had.... hij zou voor halen en brengen zorgen ook nog....(blijkbaar verdient ie goed aan dat Inka Express kaartje van me) ok, goed dan, zie ik ook nog wat van Puno.

Enfin, ik lap de Soles en krijg een vodje dat ik betaald heb.... In Puno met taxi naar hostel, prima hostel en daarna de straat op, die paar Soles die ik bij de grens gekregen heb voor mijn Bolivar gaan er rap doorheen zo dus maar eens wat verse flappen tappen. Nu moet ik even vermelden dat het de afgelopen weken in Puno nogal "onrustig" is geweest... veel protesten, rellen en dergelijke. Reizen via Puno werd ook, tot zeer voor kort, af geraden (volgens de website van het min van buza was het echter weer rustig en dat klopte ook) wel was duidelijk dat er de afgelopen weken het e.e.a. in Puno gebeurd was... ik heb geen enkele bank gezien waarvan de ruiten niet werden ontsiert door grote sterren (blijkbaar wel stevig gewapend glas) Er hing ook nog een brandluchtje hier en daar. Enfin, bij één van die banken mijn pas in de ATM geramd om vervolgens een stapeltje Amerikaanse Dollars te krijgen. Wat moet ik daar nou mee? Ben gloeiende toch niet in de US of A? De straat op om die Dollars weer om te wisselen voor Soles.... ze houden me wel bezig zo. Het was trouwens wel gezellig druk op straat, daar ook voor de 3e of 4e keer een stel tegen gekomen die blijkbaar dezelfde route hebben als ik, ben ze dus al eerder tegen gekomen maar nog geen woord met ze gewisseld, we knikken elkaar vriendelijk toe.

Hapje eten en terug naar het hostel. Daar een uurtje zitten kletsen met een Française die in de tegengestelde richting reist, zij mij van alles verteld over Cusco en Machu Picchu en ik haar van alles over La Paz en de zoutvlaktes van Uyuni.

Slapen

Puno - Cusco, donderdag 14 juli

Ontbijten, tas pakken en op de taxi wachten, ik zou om 7 uur opgehaald worden en om 5 voor 7 sta ik te wachten. Een ander meisje, ze blijkt Nederlands te zijn, houdt en taxi aan en vraagt of ik die wil delen naar het busstation, ik twijfel even (ik zou ten slotte opgehaald worden) en besluit dan met haar mee te gaan. Ik heb ineens een slecht gevoel over mijn "ophaal service", heb alleen een naam- en bedragloos vodje papier gekregen van mijn vrind van Tour Peru en hij is er toch niet met m'n centen vandoor he?

10 minuutjes later op het busstation, de Inka Express staat al klaar en ik wil er naar toe lopen maar ik word tegengehouden, moet eerst "vertrekbelastingsticker" kopen voor 1 sol (20 cent) daarvoor wel een kwartier in de rij gestaan.... Terwijl ik in die rij sta komt mijn vrind van Tour Peru langs en klampt me aan. "waar was je nou? je pick-up was voor niks bij je hotel? en ik heb hier je ticket voor de Inka Express" Schaapachtig grijns ik, pak mijn ticket aan en geef de beste man een hand. Enfin, belasting sticker en op naar de Inka Express, ik heb stoel 40.

Tas aan boord, weer vriendelijk geknikt tegen die 2 die ik nu voor de 5e keer zie... ze hebben dezelfde bus lol. Ingestapt en stoel 40 blijkt helemaal achterin de bus te zijn op de achterbank, even denk ik de achterbank voor mij alleen te hebben maar nee, ik moet m delen met Madeleine, onze Peruaanse hostess, goh wat erg ;-).

Nou de bus vertrekt en uiterst comfortabel naar Cusco vervoerd, eerste stop was een klein dorpje waar iedereen een museum indook echter er was ook een marktje op het centrale plein en dat vond ik veel interessanter.... 2e stop was op 4300 meter, hoogste punt van de route. Daarna lunchen, was prima geregeld! Uitgebreid buffet en ik heb met tegoed gedaan aan Alpaca vlees, lekker beest! Aangeschoven bij het stel dat ik dus al zo vaak had gezien en maar eens kennis gemaakt. Aan hun koppen had ik al gezien dat het Nederlanders waren en ze bleken uit Zwolle te komen, het was zijn eerste keer buiten Europa maar hij had de smaak van het reizen nu te pakken dus....

Wij weer aan boord, nog een onooglijk dropje gezien en daarna.... Raqchi, een oude Inca ruïne... eindelijk! Hier een 40 minuten rondgelopen tussen oude muren en funderingen.

In Cusco, taxi naar hotel, bed en slapen.....

Cusco, vrijdag 15 juli 2011

Zo, vandaag wil ik de boel geregeld hebben voor Machu Picchu en da's minder "straightforward" dan het misschien lijkt.... Machu Picchu ligt zo'n 80 km van Cusco en er loopt geen weg naartoe, wel een spoorlijn. Als je dus de Inka trail niet loopt zal je dus op een of andere manier met de trein moeten en dat weet Peru Rail ook.... en de treinkaartjes zijn niet te betalen...

rechtstreeks vanuit Cusco zijn er twee treinen, de Vistadrome, die vertrekt om 7 uur 's ochtends (christenzielen wat een tijd) en kost 220 Soles (55 euro) ENKELE reis!!! om 9 uur gaat de Hiram Bingham en die kost... 1880 soles en nee, dat is geen typefout da's dus 470 euro, is wel een retourtje en inclusief lunch en toegang tot Machu Picchu....

Enfin, die beide treinen hoef ik dus niet... nu zijn er diverse andere mogelijkheden met deels bus, deels trein, deels fiets en deels lopen zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zag en ik besloot maar gewoon bij een touroperator binnen te lopen en me te laten informeren. de eerste begreep niet wat ik wilde (zo moeilijk was het toch niet) maar de 2e... heeft me een prima aanbod gedaan...

ophalen bij hotel
bus naar Ollantaytambo vandaar
per trein naar Aguas Calientes
2 nachten in een hostel daar
bus Agua Calientes - Machu Picchu
entree Machu Picchu
extra kaartje om Wayna Picchu te mogen beklimmen
en de hele weg terug naar Cusco

dat alles voor 588 soles (147 euro) en dat vond ik, gezien alle prijzen die ik al gehoord had, erg schappelijk, dit dus geboekt en zondag 17 juli vertrek ik om dus maandag 18 juli Machu Picchu te bezoeken. Oh en er zit nog een gids bij ook.... heb al gezegd dat ik die niet hoef maar goed, hij geeft op de 17e om 7 uur een briefing, die kan ik natuurlijk altijd even meepikken.

Verder de vrijdag en ook de zaterdag (de 16e) weinig gedaan, beetje rond gelopen in Cusco, mooie oude stad, het centrum dan tenminste, als je daar buiten komt.... gribus.

Dat was weer even

Los Groetos
Eric





  • 17 Juli 2011 - 07:46

    Annie:

    Wat apart die volgeschreven bergen...is dat door de bevolking gedaan of toeristen....erg mooi die Inca ruïne....ga het allemaal wel lukken in je paspoort met al die stempels....straks moeten ze het op de buitenkant stempelen....zo heel veel stempels zullen er nu niet meer bij komen toch? je hebt toch nog een leuke rit gehad naar Cusco....wat een absurde hoge bedragen voor die treinen...dan is 147 euro echt een koopje....is daar alles zo duur of alleen het reizen.....als het goed is ben je nu onderweg en ga je morgen hopelijk genieten van Machu Picchu....veel plezier...lieve groetjes uit een herfstachtig Nederland xx

  • 17 Juli 2011 - 08:53

    Hannah:

    Zo zeg die weten van prijzen, maar goed iedereen wil die natuurlijk ook zien, dus slaan ze er een slaatje uit, logisch doen we hier ook met bijzonderen bezienswaardigheden. ( hebben we die eigenlijk wel ?? ) uhu Panorama van Mesdag ?? enz. Wil dat paspoort van je straks wel is ff inkijken.
    Schiet nu op, nog een paar dagen zit je weer aan moeders pappot, eric jonge geniet er nog van die dagen die je resten.
    Groetjesssssxxx

  • 17 Juli 2011 - 11:03

    Karin:

    Lekker sfeertje daar in Cusco, ( foto 9) tenminste, dat straalt de foto uit. Misschien "zit" je net wel een Cuscoliaan op afstand té duwen. bedoel...alles kan. :-)
    Vannacht om 02.15 vielen er hier in de straat bij het cafe rake klappen, te veel drank.... 5x 112 pfff
    Maar goed, dat hebben we ook weer gehad. Maar mooie foto`s, lijkt me prachtig om daar te zijn en heel spannend op de manier waarop je er komt (lol) Tis maar goed dat jij een beetje slim bent, oplet en je niet laat besodemieteren. (althans, daar gaan we vanuit) als je begrijpt wat ik bedoel.... of meer Hoe ik het bedoel. Het rookverbod kennen ze daar niet? gezellie he!

    XkX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Eric's rondje rond de wereld

Recente Reisverslagen:

16 September 2011

Memoires

03 September 2011

Ik ben weer thuis !!!!

31 Augustus 2011

Finito

28 Augustus 2011

Quito

23 Augustus 2011

Otavalo en shop till you drop
Eric

Actief sinds 29 April 2010
Verslag gelezen: 789
Totaal aantal bezoekers 224527

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2010 - 01 September 2011

Eric's rondje rond de wereld

Landen bezocht: