Copacabana en het zonne-eiland - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Eric - WaarBenJij.nu Copacabana en het zonne-eiland - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Eric - WaarBenJij.nu

Copacabana en het zonne-eiland

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric

13 Juli 2011 | Bolivia, Copacabana

La Paz - Copacabana, maandag 11 juli 2011

Zo, keurig op tijd opgehaald bij het hotel voor de 4 uur durende rit naar Copacabana aan de oevers van het Titicacameer. Het zou een schitterende rit moeten zijn. In het begin was het mooi maar niet spectaculair. Dat veranderde toen we bij San Pablo de Tiquina waren en we het water over moesten, door de straat van Tiquina naar San Pedro de Tiquina, dat was een avontuur op zich. We moesten allemaal de bus uit, deze werd vervolgens op een platte schuit gereden die ongeveer even groot was als de bus. Wij, de passagiers dus, werden met kleine bootjes naar de overkant gebracht.... bij het aan boord gaan werden er zwemvesten uitgedeeld...hmmm hoe vaak gaat dit mis??? Deze keer gelukkig niet, zowel het passagiersbootje als de bus kwamen ongeschonden en droog aan de overkant.

Een mooie rit over het schiereiland volgde, bergkammen op en over en dan weer links en dan weer rechts was het meer te zien, mooi. Iets voor 12 uur waren we in Copacabana. In de LP reeds hostal Brisas del Titicaca gevonden en daar ook heen gelopen. Ze hadden een kamer vrij met badkamer én uitzicht op het meer.... wat wil ik nog meer?

Daarna had ik trek, dus het dorp ingelopen en de lokale specialiteit besteld.... Trucha (da's Spaans) of te wel Trout (en da's Engels) maar hoe heet die klotevis nou in het Nederlands? Snoek? Baars? Ik ben t even kwijt... ben ook eigenlijk geen viseter en dat bleek ook wel.... na de maaltijd zat er een visgraat vast in mijn keel.... kreeg hem er niet uit.

Visgraat of geen visgraat, het was nog vroeg en ik wil hier maar 2 nachten blijven dus actie! Nu schijnt er een geweldig mooi pre-inca observatorium te zijn, hier tegen de berg op... ik dus lopen, hijg, puf (Het Titicacameer ligt op 3800 meter en is daarmee 's werelds grootste, hoogst gelegen meer)

Na een uurtje klimmen hield het pad op en stond ik tussen de rotsen, er was een rots dwars op 2 anderen geplaatst en er stond een gedenksteen... is dit het nou? Ik keek nog eens goed rond maar kon écht geen pad ontdekken dat verder ging... dus dit zou het dan moeten zijn.... tja... het is ook PRE-inca... dus nog voor de Inca's... wel dan gaan we maar weer naar beneden.

Dagtrip geboekt naar "Isla del Sol" voor morgen en het buskaartje naar Puno (in Peru) voor overmorgen.

Nou, inmiddels tijd om weer wat te eten.... en dit keer géén vis... 1 graat vast in mijn keel (hij zit er nog steeds) is genoeg... misschien dat ie er zelfs wel uit gaat als ik wat eet....

Enfin, kip, friet, groenten en een halve liter cola later...helaas, graat zit nog steeds klem.... nu zit ie vrij hoog in mijn keel en in de hotelkamer geprobeerd of ik er met mijn vingers bij kwam.... helaas, wel bijna mijn diner kwijtgeraakt maar die ^&$%#@ graat niet

Dan maar slapen.

Copacabana- Isla del Sol, dinsdag 12 juli 2011

Slapen ging beroerd, lag maar te draaien en toen om 7;15 uur de wekker afliep had ik he-le-maal geen zin om er uit te komen, wekker een dreun gegeven en blijven liggen, dan maar geen Isla del Sol, bootkaartje was toch maar 3 euro. Om 8 uur werd ik weer wakker... hmmm om 8:30 gaat de boot, kom op... ik het bed uit gesprongen en kop onder de koude kraan, om 8;20 was ik aan boord, zonder ontbijt, ach dat kan op dat Zonne-eiland ook dus.

Twee uurtjes varen later (waarvan ik veel met de ogen dicht heb zitten dommelen) waren we op Isla del Sol. Eerst een restaurantje opgezocht en genoten van een ontbijt en ik realiseer me opeens dat de graat uit mijn keel is.... heeee... dat moet dan vannacht spontaan gebeurd zijn, of is de tandenfee aan het bijklussen als graatverwijderaarster? In het kader van multitasking of zo?

Enfin,maar goed, ik ben dus op Isla del Sol, het zonne-eiland, volgens de Inca overleveringen de geboorteplaats van de zon en de koperen ploert deed zijn naam eer aan door flink te staan branden.

Nu heb ik de boottocht geboekt die me eerst naar het noorden van het eiland brengt en dan later op de dag nog een stop maakt in het zuiden. In het noorden moet een prachtig, geweldig mooie Incaruine liggen, Chincaca. Daarvoor moet ik over een berg van 3930 meter heen lopen maar... ik zit al op 3800 meter dus die 130 meter extra zullen me de kop niet kosten.... wandel, wandel, wandel, het is trouwens gezellig druk, dit is toch één van Bolivia's meest bezochte toeristische plekjes en in optocht lopen we over de heuvels heen.

Chincaca... wow.... ik zie drie paadjes geflankeerd door hoopjes stenen, een stenen gedenkplaat en een gat in de grond... de put... that's all... gelukkig was het wel een hele mooie wandeling met schitterend uitzicht over het meer en de omliggende bergen.

Ik wandel terug naar het strand en heb daar nog een half uurtje. Het is erg apart hier, zowel hier als in Copacabana hangt een hippie / flowerpower sfeertje. In de zon verbrand je levend en in de schaduw heb je het koud. Niet voor niets hebben alle locals een hoed, pet of ander hoofddeksel op, veel van de toeristen ook trouwens... ik niet, ik kan geen pet of hoed op mien kop dulden en trouwens, ze hebben mijn maat nooit.... het hoofd wordt dus al mooi rood.

Het bootje weer op, uurtje varen, Isla del Sol zuid... Ik loop als eerste de boot af en 2 jochies willen me prullaria verkopen, ik geef ze een aai over de bol en loop de pier verder af. Daar staan 2 dametjes die ook weer wat willen verkopen, ik maak ze duidelijk dat ik geen interesse heb en wil doorlopen.... Ze blokkeren mij de doorgang. Ik zeg nog een keer én nog een keer dat ik niks wil kopen,.... ze laten me er niet langs. Bijna duw ik ze opzij maar dat gaat me iets te ver, ik spring daarentegen gewoon van de pier af en loop weg. 30 meter verderop is een grasveldje en daar ga ik lekker in het zonnetje liggen. Ik zie de rest van de passagiers van mijn boot allemaal iets kopen bij die 2 dametjes.... langzaam dringt het tot me door dat die 2 dametjes toegangskaartjes verkopen en dat ik dus illegaal aan land ben gekomen.

Nadat alle passagiers een kaartje hebben gekocht komen de dames nog even verhaal halen bij me... ze hadden me wel zien liggen daar in t gras en ik bied mijn verontschuldigen aan en koop alsnog een kaartje...10 Bolivar. Als de dames weg lopen zie ik op het kaartje 5 Bolivar staan lol.

Aangezien we maar een uurtje hebben hier in het zuiden en als je al wat wil zien je eerst een enorme bult op moet klauteren besluit ik lekker te blijven liggen.

Enfin, uurtje later, bootje weer in, uurtje varen, Copacabana en daar, weer in de zon, van een biertje genoten. Ja, ik weet het, je mag eigenlijk geen alcohol nuttigen als je aan de antibiotica bent maar ach, deze ene gun ik mezelf.

eten en daarna erg lekker geslapen.

Copacabana (Bolivia) - Puno (Peru), woensdag 13 juli 2011

De bus naar Puno gaat pas om 13:30 dus heerlijk uitgeslapen en rustig aan gedaan. Zit nu in café met wireless internet en zal dit zo eens online gooien, hapje lunchen en dan zit Bolivia erop en gaan we Peru in. Eerst dus naar Puno en dan morgen (heel misschien vannacht nog) door naar Cusco.... en dan..... Machu Pichu, ik kom nu erg dicht bij....

Dat was m weer
Groetjes
Eric

  • 13 Juli 2011 - 16:27

    Annie:

    Je hebt weer genoeg meegemaakt...ik heb een vooruitziende blik gehad...vroeg in het vorige verslag of je je zwembandje om had maar dat is een zwemvest geworden...haha....tjee eng zeg en die bus op (voor mij) een vlot,meer kan ik er niet van maken...dat is op zich al een avontuur....gelukkig goed verlopen....daarna heerlijke vis gegeten met graat...heb je in de smiezert...jij wou gewoon wat bewaren voor thuis....helaas ben je het weer kwijt....dat wordt geen vis meer voor jou...hoe krijg je het voor elkaar....weet niet of het daar te krijgen is maar je had een stukje vers wit brood moeten eten en als het goed is neem dat het graatje mee....hijg puf bij 3800 meter..dacht dat jij onderhand het wel gewend ben die hoogtes beklimmen...veel plezier in Cusco...inderdaad komt het nu erg dicht bij.....geniet er nog van...knuff knuff...xx

  • 13 Juli 2011 - 18:01

    Zus:

    voordat je moeder me voor is....trout ---> forel....hahaha
    ik ga weer verder lezen...tot later

  • 13 Juli 2011 - 18:11

    Neef:

    Hoi oom. Twee dames proberen weg te duwen, lukt niet... Dan maar illegaal de pier afspringen en het land in. Een echte hollander. En achteraf het dubbele betalen. Hahaha. Het blijft me verbazen. Hopelijk volgende reisverslag weer zo komisch. Groeten van je neef van je moeder's kant.

  • 13 Juli 2011 - 18:37

    Zus:

    Ja ben ik weer.Tom drukte zich er even tussen maar goed.Toch prachtig hoor dat mooie blauwe water en sneeuwtoppen erachter.Hier is het inmiddels herfst geworden...jaja...is snel gegaan.Regen ,wind en 14 graden.Pfff gister was het nog 25 graden.Maf land.Zorg jij maar dat je nog heel wat mooi weer meepikt want in september kan het hier maar zo sneeuwen.Goeie trip,geniet en big kis from sis.

  • 13 Juli 2011 - 18:53

    Karin:

    Inderdaad een Forelsedelsebutgraat, het kan nog link zijn ook. Gelukkig verder geen drama.
    Ik moet bij het lezen van Cobacabana steeds aan dat nummer denken...here name is lola, she was a showgirl...... uiteindelijk zingt hij cobacabana. Ken je het nummer Hus? lekker vrolijk bij een glaasje bier... nee, nee ik zeg niets over die antibiotica. :-)
    Ik moest erg lachen om het stukje van die dames en dat kaartje....hahhaha. erg leuk!
    Zo, moeders mist je..... het aftellen kan zo onderhand beginnnen....... :-)

    lieve groet K en genieten!!!
    toedeledokie

  • 14 Juli 2011 - 03:01

    Eric :

    Ahhhhh dank je wel zus, ja Forel, zo heet dat zwembeest.

    oh en Tom, je bent mijn neef van JOUW moeders kant, lol.

    Zo, ik zit inmiddels in het gezellige, pitoreske Puno, zal het plaatjse niet bij daglicht te zien krijgen want morgenvroeg ben ik alweer onderweg naar Cusco....

    Peru dus.... het 4e kruisje... of te wel... het 40ste land dat ik in mijn leven ben binnen getreden... althans... dat ligt eraan.... even een vraagje aan ons moeder.... toen ik nog een klein kereltje was zijn wij naar Zwitserland en Oostenrijk op vakantie geweest... zijn we toen ook in Liechtenstein geweest? Zo ja.... dan is Peru 41... en loop ik op schema... 41 jaar en 41 landen... zo niet... dan is het toch lullig dat ik 42 ben voordat ik in Ecuador ben....

    maar goed.... weltrusten maar weer en tot in Cusco !!!

  • 14 Juli 2011 - 17:27

    Mams: :

    Hey zoon, nee, we zijn toen niet in Liechtenstein geweest. Ik wel (later).
    En je zus was bang dat JE moeder haar voor was met die forel. Hoezo JE moeder? Heeft zij me soms voor iets beters ingeruild? Ik ga morgen wel even verhaal halen!!!
    Heel veel plezier in Peru en genieten! XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Copacabana

Eric's rondje rond de wereld

Recente Reisverslagen:

16 September 2011

Memoires

03 September 2011

Ik ben weer thuis !!!!

31 Augustus 2011

Finito

28 Augustus 2011

Quito

23 Augustus 2011

Otavalo en shop till you drop
Eric

Actief sinds 29 April 2010
Verslag gelezen: 696
Totaal aantal bezoekers 224540

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2010 - 01 September 2011

Eric's rondje rond de wereld

Landen bezocht: