Machu Picchu - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Eric - WaarBenJij.nu Machu Picchu - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Eric - WaarBenJij.nu

Machu Picchu

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric

19 Juli 2011 | Peru, Machu Picchu

ok, ok, ok, omdat jullie zo aandringen.....

Cusco - Ollataytambo - Aguas Calientes, zondag 17 juli

Ok, op weg naar Machu Picchu. Eerst twee uur met minibus door de bergen naar Ollataytambo, mooie rit. Hier op de trein gestapt. Anderhalf uur met de trein de rivier gevolgd die zich tussen de bergen doorslingert. Na een mooie rit aangekomen in Aguas Calientes en hier is het lekker warm !!! Ben inmiddels afgedaald naar 2000 meter. Opgehaald door meneer van hostel en mezelf geïnstalleerd, hmmm nou ik heb een bed en een dak boven mijn hoofd maar veul bijzonders is het niet. Korte broek aan, slippers uit de bodem van mijn tas gevist en een hapje gegeten.

Aguas Calientes is een bijzonder dorp... niet alleen omdat er geen auto's zijn (er zijn alleen 22 bussen die voor het vervoer naar Machu Picchu zorgen, verder geen gemotoriseerd vervoer) het is ook een geweldig toeristisch bolwerk. Per dag komen er 2500 man naar Machu Picchu en die moeten allemaal via Aguas Calientes (wat trouwens warm water betekend) het is dus één groot Disney park met prullaria verkopers, restaurants en hotelletjes.

's Avonds is er feest... terwijl ik zit te eten komt de ene na de andere optocht langs met de nodige muziek, gezellig tijdens het eten, minder leuk als ik een paar uur later op tijd in slaap probeer te komen, ze gaan tot laat door.....

Machu Picchu, maandag 18 juli

4:50 piep, piep, piep... de wekker, ik blijf nog even liggen...pfff...buiten hoor ik al stemmen van mensen die naar de bushalte lopen... Eruit Eric anders sta je zo meteen achteraan.... om 5:15 sta ik in de rij en het is een flinke rij.... maar zoals ik al zei... 22 bussen.... Om 5:40 zit ik in bus 10 en om 6 uur ben ik boven, een flinke rij staat voor me om Machu Picchu binnen te komen (zo'n 40 man per bus dus er staan er zo'n 400 voor me... 6:15 uur, ik ben binnen en sla gelijk linksaf de trappen op, het eerste stel trappen vandaag en beslist niet de laatste.... Na tien minuten sta ik op "de plek" op de ansichtkaartfoto van Machu Picchu te maken. Het is al licht maar de zon is nog niet over de bergkammen heen gekomen, in de verte zie ik een paar besneeuwde toppen die net door de zon worden beroerd. Uit het dal stijgt mist op en omringt ons van tijd tot tijd. Met een mannetje of 500 staan we te wachten totdat..... om een uur of 7 de zon op Machu Picchu schijnt, de mistflarden oplossen en honderden camera's klikken te gelijkertijd. Schitterend.

Machu Picchu is een prachtig bewaard gebleven ruïne (pas "ontdekt" door de westerlingen in 1911 en ja, er is best wat te doen omtrent 100 jaar Machu Picchu) maar de ligging van de stad is wat het pas echt spectaculair maakt. Boven op een afgevlakte bergtop, omringt door nog hogere bergen, schitterend.

Enfin, na de ansichtkaart foto's de trappen af, de ruïne zelf in, mooie wandeling van anderhalf uur door steegjes en over gazons.

Nu is het niet toegestaan om eten of drinken mee te nemen en een ontbijt had ik niet gehad.... had wel een (verboden) flesje water bij me en zag honderden mensen met verboden water en zelfs verboden voedsel... echt streng werd daar dus niet op gecontroleerd. Maar goed, ik had honger en bij de ingang zit een cafetaria of zo en, na gevraagd te hebben of ik later weer naar binnen mocht, ja dat mocht, daar genoten van koffie met een enorme punt appelgebak... 6 euro... net zo duur en net zo muf als thuis :-).

Ik weer naar binnen en weer helemaal omhoog geklommen omdat, nu de zon hoger staat, ik nogmaals overzicht foto's wil hebben vanaf boven, zo dus gedaan. Vanaf dat punt kun je ook een wandeling maken naar een Inca brug en dat ook maar even meegepikt, ben er nu toch. Heel apart pad, leek wel tegen de rotswand aangeplakt volgt om na 15 minuten uit te komen bij de Inca brug.... dit geloof je niet... zie de foto maar.... gelukkig was de brug afgesloten met een hek want ik denk niet dat ik eroverheen zou hebben durven lopen....

Enfin, terug naar Machu Picchu en toen vond ik het wel welletjes... Inmiddels was het 11 uur en het busje naar beneden genomen en geluncht!!!

Een hele mooie dag gehad dus en Machu Picchu heeft zijn faam waar gemaakt. Schitterend gelegen en erg, erg mooi, aanradertje :-)

Nog een nachtje nu in Aguas Calientes, dan terug naar Cusco en even kijken hoe lang ik daar nog blijf voordat ik de bus naar Nazca pak.... maar dat horen jullie nog wel

Groetjes
Eric

  • 19 Juli 2011 - 14:25

    Annie:

    Super mooie foto's...je doet nogal zuinigjes over foto 8 met aardig uitzicht....schitterend uitzicht was meer op zijn plaats geweest....komt het doordat jij een beetje verzadigd begin te raken....met al het moois wat je al gezien hebt.....is zeker een aanrader om dat te gaan bezichtigen.....ik vermoed dat het hek er niet voor niks is geplaats bij de Inca brug.....zeker eng...lijkt me ook gevaarlijk....ben benieuwd of je nu op dit verslag ook zoveel reacties gaat krijgen....nog even hé? elke dag een stapje dichterbij....de tijd die je nog rest daar,blijft er van genieten....good luck....xx

  • 19 Juli 2011 - 16:16

    Tilly:

    Zo dat is een aardig verslag van je uitstapje. Heb ik een klein beetje de indruk dat je je verhalen begint af te raffelen (ha, ha) Niet doen want dat staat zo lullig in de boeken van je moeder als de laatste pagina's wat magertjes worden. Nee hoor alle gekheid op een stokje, vindt het nog steeds leuk om te lezen. We wachten weer op het volgende verhaal. Groetjes

  • 19 Juli 2011 - 17:50

    Agnes:

    Ja dat is idd een prachtige plek en wat had je mooi weer!
    Een echte geluksvogel!
    Maar welke mensen hebben dat gebouwd en wanneer en waarom is het nu een ruine?
    Kun je daar meer over vertellen of is dat een te lang verhaal?
    Ja, en die "brug", als er geen hek had gestaan had ik toch echt niet geprobeerd er over te lopen, zag er heel erg oud uit. Uit dezelfde tijd als de huizen zijn gebouwdsoms? En waar haalden die mensen de stenen voor die bouw vandaan?
    Als je lege dagen hebt inCusco kun je ze vullen met een verhaal!
    Geniet nog van je laatste tijd daar.
    Groetjes van Jan en Agnes.

  • 19 Juli 2011 - 19:31

    Zus:

    ik heb 't nog niet gelezen maar ik moet wat kwijt

    Zit te traviannen en heb U2 op you tube....potverpielekes ik mis je!

  • 19 Juli 2011 - 20:00

    Zus Weer:

    Hai broertje,
    Prachtig daar,echt wel.Bijna LOTR waardig zou ik zeggen.Die brug...das niet eng...das een uitdaging...toch?Maar je hebt gelijk.."ons mam" had dat mogelijk ook niet op prijs gesteld.Vooral niet je moeder.Haha...kusje voor jou mam.Zie je..u en uw deed 't echt hoor...en dat na 44 jaar...duh...love u alle 2.
    Jasses ben beetje sentimenteel geloof ik...muziek maar uit zetten denk ik.Mis m'n concert maatje gewoon....
    Toedels en kis from sis

    eneh...Karin,ik mis jou ook hoor :D

  • 19 Juli 2011 - 20:02

    Sofie:

    nice nice nice die pics!! geluk met het weer dus! niet veel volk precies?! Wana Pitchu niet gedaan? x

  • 19 Juli 2011 - 21:06

    Weer Dezelfde Belg:

    Alee den Hollander, was korter ook goe eh :-)

  • 19 Juli 2011 - 21:23

    Karin:

    Jaaaah...wat heb ik hier nog aan toe te voegen? niets, noppes nada. Pragtig (jaha, weet het)
    Wie is die Belg? ;-) lachuh!!
    En voor de lezers die meer willen weten over deze ruine, misschien zou je wat kunnen vinden bij W.pedia? het is namelijk zo dat door 1 verslag van Eric, zijn mams een halve dag aan het werk moet hahhaha of niet? Hussiemam? :-)

    ennuh Lief van je, Hussiezus; ik heb het als ik Gold play hoor... :-) tot snel he!

    XKarinX

  • 20 Juli 2011 - 11:27

    Barbara:

    Hi Eric,
    Op de een of andere manier ben ik van de kopie lijst van je mail met de link naar je nieuwste reisverhaal afgeraakt, kun je me weer even toevoegen? Wil natuurlijk wel alle verhalen vers van de pers lezen! Heb er nu nog paar in te halen :-) Greets, Barbara

  • 20 Juli 2011 - 11:38

    Mams: :

    Mooi, mooi, mooi!!
    Wie meer wil weten over MP kijke op: "en.wikipedia.org/wiki/Machu_Picchu"
    Daar vind je het hele verhaal in 't Nederlands!!!

  • 20 Juli 2011 - 11:53

    Mams::

    Ennuh... Karin... klopt!!!

  • 20 Juli 2011 - 15:11

    Eric :

    lol... ik heb die wikipedia link al in mijn volgende reisverslag staan maar laat m daar gewoon voor degenen die de reacties niet lezen....

    Oh btw... ik zit inmiddels in Nasca....morgen rondvlucht over de lijntjes hier....

    greetzzzz
    E

  • 20 Juli 2011 - 15:29

    Mams::

    Ja, de mysterieuze lijnen van Nasca, dat is ook een van die dingen waar je heel nieuwsgierig naar bent.
    Héééél veel plezier en genieten met de oogjes heel wijd open!

  • 20 Juli 2011 - 16:31

    Julia:

    Wowwwwwwwwwwwww what pictures well worth the trip there ......enjoy enjoy enjoy

  • 24 Juli 2011 - 09:22

    Hannah:

    Zoo weer online ikke, paar dagen weggeweest, wat een mooie foto's weer pffffff, dat je uberhaupt over dat pad gelopen hebt? Zou ik nooit gedurfd hebben!!!
    Gauw naar je volgend verslag............

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Machu Picchu

Eric's rondje rond de wereld

Recente Reisverslagen:

16 September 2011

Memoires

03 September 2011

Ik ben weer thuis !!!!

31 Augustus 2011

Finito

28 Augustus 2011

Quito

23 Augustus 2011

Otavalo en shop till you drop
Eric

Actief sinds 29 April 2010
Verslag gelezen: 535
Totaal aantal bezoekers 224534

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2010 - 01 September 2011

Eric's rondje rond de wereld

Landen bezocht: