Nasca en de lijntjes in de woenstijn - Reisverslag uit Nazca, Peru van Eric - WaarBenJij.nu Nasca en de lijntjes in de woenstijn - Reisverslag uit Nazca, Peru van Eric - WaarBenJij.nu

Nasca en de lijntjes in de woenstijn

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric

21 Juli 2011 | Peru, Nazca

Hola Amigos,

Zo, ik zit nu relaxed op een plastieken stoeltje in de wacht ruimte van "Cruz del Sur" da's de busmaatschappij die me vannacht naar Nasca gaat brengen. Heb besloten om niet in Cusco te blijven hangen maar vannacht gelijk door te reizen. Bus doet er zo'n 14 uur over daarom ook gekozen voor nachtbus, dan kom ik tenminste op een fatsoenlijk tijdstip aan en niet midden in de nacht. Tis nu 4 uur 's middags en om 6 uur vertrekt de bus, nog 2 uurtjes om stuk te slaan dus.

Vanmorgen met de trein vertrokken uit Aguas Calientes, ding schoot maar niet op en stond om de haverklap stil. Uiteindelijk toch aangekomen in Ollantaytambo en daar een "collectivo" (da's een minibus die je dus deelt met 11 andere passagiers) genomen naar Cusco. Had gisteravond al het plan opgevat om direct door te reizen en in de trein alles uitgeplozen. Vanaf het uitlaadt punt van de "collectivo" was het ongeveer een kilometer wandelen naar het busstation en dat op mijn gemakje gedaan, had toch tijd zat, het was pas 1 uur dus. Onderweg in een lokaal tentje geluncht en toen ontdekt wat ik eigenlijk al wist... dat ik in al die toeristische dingen veul en veuls te veul betaald heb voor een bord vol.... heb hier 5 Soles betaald voor een volledig maaltijd en gisteravond in Aguas Calientes 35 soles voor een hoofdgerecht... dus..

Maar goed, zo tegen half 3 was ik op het busstation en natuurlijk werden me aan alle kanten taxi's aangeboden, nee, ik wil een taxi grande, of te wel een bus.... of breng je me voor de prijs van een buskaartje naar Nasca met je taxi? Nee, dat deden ze niet.... enfin, ik naar binnen en hier in Peru heb je ongeveer 100 verschillende busmaatschappijen... In de LP staat dat Ormeno en Cruz del Sur de beste (en duurste) zijn, kort gevolgd door Tour Peru (die ik van Copacabana naar de grens had) Eerst het loket van Ormeno opgezocht.... niemand, nada, noppes... hmmm rondje gelopen en weer alle taxichauffeurs afgewimpeld en kwartiertje later ... nog steeds niemand... ok Ormeno, jullie hebben pech. Doorgelopen naar de stand van Cruz del Sur... Ja, die is bemand en ze gaan naar Nasca.... de prijs veroorzaakte bijna een hartverlamming maar goed, heb als het goed is wel een stoel die volledig plat kan, diner en ontbijt is inclusief, dus vooruit en ach, ik bespaar weer een hotelkamer...

Ze zegt om half zes melden, ik zeg "ach ik blijf hier die paar uurtjes wel rondhangen" Blijkt dat die bus dus NIET vanaf dit busstation gaat... gloeiende gloeiende...waarvandaan dan wel? Busterminal Santiago... ik zoek dat op... te ver om te lopen....ik naar buiten... Taxi? vraagt dezelfde man die ik al 3x nee had verkocht... hij was dus best verbaasd dat ik nu ja zei... wij naar Busterminal Santiago.... 10 minuten later waren we er maar.... mijn gevoel zei dat t niet klopte... ik haal mijn buskaartje uit mijn zak en de chauffeur begint te schreeuwen, "Cruz del Sur, Cruz del Sur" blijkt dat die weer ergens anders van vertrekken... enfin, we rijden bijna helemaal terug naar het eerste busstation voordat we bij de terminal komen waar ik dus nu zit te wachten....

Zo, voordat ik verder ga... ik zag nog wat vragen/opmerkingen voorbij komen:

Nee, ik heb Waynu Picchu NIET beklommen, er mogen per dag 2x 200 mensen die heuvel beklimmen (als je foto 17 van vorig reisverslag bekijkt is het het linker heuveltje achter de stad, dus niet eens zo gek hoog, wel steil). Er mogen 200 man om 7 uur en 200 man om 10 uur die bult op, ik had dus kaartje voor 7 uur maar.... om 7 uur kwam nét de zon op ik wilde die afwachten vanaf "de hut van de caretaker" om de mooie plaatjes te kunnen schieten. Toen ik daarna eindelijk de stad doorkruist heb en bij Waynu Picchu was, was het inmiddels dik na achten en was het jammer maar helaas. Nu geloof ik niet dat het heel erg is dat ik dat gemist heb. Het uitzicht vanaf die bult is, vermoed ik, veel minder omdat je dan tegen de terrassen aankijkt, ook mooi maar minder indrukwekkend. Ondanks het missen van Waynu Picchu heb ik trouwens genoeg klimwerk gedaan. Op foto 12 van vorig verslag kun je zien dat ik heel wat hoger zit dan de top van Waynu Picchu en naar dat punt ben ik TWEE keer omhooggeklommen (eerste keer dus om 6 uur en later, rond een uur of 10 nog een keer, op weg naar de Inka brug) Toen ik zo rond 1 uur terug was in Aguas Calientes deed alles ook zeer van die honderden trappen op en af... die Inka's moeten superfit zijn geweest (of verstokte kluizenaars, dat kan natuurlijk ook maar ik denk het eerste).

Ik zag ook nog een vraag voorbij komen over het ontstaan en de geschiedenis van Machu Picchu....

Nu is de stad pas door de westerlingen ontdekt in 1911 en was toen volledig overwoekerd door het oerwoud. Aangezien de originele bevolking door westerse ziektes en oorlog is uitgeroeid is er erg weinig met zekerheid te zeggen over oorsprong en functie van de stad. Om nu alles wat door anderen al is geschreven niet te hoeven over typen dank ik Karin voor de tip van Wikipedia, ik ben nog wel zo vriendelijk om de link er even bij te geven: http://nl.wikipedia.org/wiki/Machu_Picchu

Trouwens... als je bedenkt dat Machu Picchu zo rond 1400 gebouwd zou moeten zijn.... en je dan realiseert dat heel Europa volstaat met schitterend gerestaureerde en nog in gebruik zijnde gebouwen uit dezelfde periode.... Ik bedoel ga eens kijken in Grave, Delft, Zutphen of één van de andere tientallen mooie oude steden in Nederland... maar ik mis Nederland niet hoor hahahahaha... hoewel... de snackbar om de hoek met een frietje speciaal en de berenklauw met pindasaus... mmmmmm LEKKERRRRRRRRRRRRRR

Nasca, woensdag, 20 juli 2011

Zo ben dus inmiddels in Nasca.... prima rit gehad en begrijp nu ook dat dat buskaartje zo idioot duur was.... Voordat ik over het leven aan boord vertel eerst even over het "boarden" ... we werden allemaal één voor één "gecontroleerd" door een meneer met zo'n mobiel scanding, eerst je handbagage en daarna jijzelf... en bij iedereen ging die scanner af... die piepte als een idioot maar..... iedereen mocht gewoon doorlopen.... heeft lekker veel zin zo... maar goed, ik aan boord... en kunnen jullie je die bus in Maleisië nog herinneren? Met 2 stoelen, middenpad en nog een stoel? Dus 3 stoelen in de breedte... nou dat was deze dus ook.... grote luxe fauteuil dus... met voeten bankje en een kussentje en dekentje en... een tafeltje... enfin, ik installeer me en we vertrekken.... Half uurtje later wordt het diner geserveerd, een vliegtuigmaaltijd wordt op mijn tafeltje gezet, kip, rijst, aardappeltje, groente en een stukje appeltaart... was het niet dat we een nogal hobbelige en bochtige weg volgende dan had ik gezworen dat ik businessclass aan het vliegen was... enfin, eten op, drankje op (heb de Inka Cola maar eens geprobeerd, lekker zoet) Vervolgens werden er koptelefoons uitgedeeld en heb gekeken naar "Alabama Moon" daarna stoel plat en slapen.... en ik slaap nooit (of zelden) in bussen of vliegtuigen maar nu.... werd om 3 uur even wakker en toen we om half 8 in Nasca waren had ik best nog even willen blijven liggen... comfy!!!

Maar goed, bus uitgeschopt, ontbijtje in de hand gedrukt gekregen en dat op het busstation opgepeuzeld terwijl ik de opdringerige hotel en tour touts van me afsla. Daarna naar de "walk-on Inn" gelopen, daar wil ik slapen.... hebben pas kamer vrij om 12:30 (huidige gasten moeten nog uitchecken) Bij het hotel gelijk tour geboekt voor morgen, dan ga ik vliegen over de Nasca lijnen.... Weet iedereen wat dat zijn? Nee...? Nou hier in de woestijn zijn tientallen afbeeldingen in de gort droge bodem getrokken, tientallen kilometers groot en alleen vanuit de lucht goed te zien. Ze zijn ook pas ontdekt in 1939... !!!! Voor die tijd had men wel in de gaten dat er iets was maar wat... dat werd pas duidelijk toen er in 1939 overheen werd gevlogen. De welbekende Duitse archeoliste Maria Reiche heeft haar hele leven (1903-1998 ) gespendeerd aan het bestuderen van de lijnen. Ze zouden tussen 900 voor Christus en 600 na Christus gemaakt moeten zijn. Over de betekenis en het doel van de lijnen en afbeeldingen kan tot op heden alleen maar gegist worden. Mijn favoriete theorieën zijn die van de Zwitser Erich van Daniken (waren de goden Kosmonauten) hij beweerd dat het allemaal tekens zijn i.v.m. het bezoek van buitenaardse intelligentie aan onze planeet.... wie weet.....

enfin, wel, waar was ik... oh ja, ik stond bij de walk-on Inn en ik kon mijn kamer nog niet op. Rugzak achtergelaten en dorp maar eens ingelopen. Nasca stelt verder weinig voor... neergezegen voor een bakkie pleur en een hapje en laat de ochtend verder aan me voorbij trekken.... lekker relaxt.

Vervolgens weer even langs gelopen bij Cruz del Sur om de prijzen en vertrek- en aankomsttijden van de bussen naar Trujillo en Mancora (via Lima) te checken en besloten dat ik na Nasca de avondbus naar Lima pak en aansluitend de nachtbus naar Trujillo waar ik dan de volgende morgen aankom. Dan worden er dus weer even wat kilometertjes gemaakt en dat moet ook.... Heb nog maar een dikke 5 weken en ik wil een week in Quito zitten én genoeg tijd hebben om Ecuador ook nog te bekijken.... gas erop dus.

Terug gestiefeld naar het hotel, de kamer is inmiddels beschikbaar en mezelf geïnstalleerd. Is een leuk (en goedkoop) hostel hier. De bedden zijn hard en de badkamer erg basic maar er hangt hier een leuke sfeer, het is een leuk gebouw en het bevalt me wel. 's Middags nog even de stad ingelopen, Nasca is niet echt erg bijzonder. Plaza des Armas is weer mooi (Elke Zuid-Amerikaanse stad heeft een centraal plein, meestal Plaza des Armas genoemd, met boompjes, laantjes en veel. erg veel bankjes, altijd gemoedelijk zitten en heerlijk mensen kijken). Verder is er weinig bijzonders aan deze stad. Wel eindelijk een tube "superglue" gehaald want mijn uiterst comfortabele bergschoenen beginnen te desintegreren.... één zool hangt los en de naad rond de tenen is gescheurd.... dit dus hersteld met die wonderlijm en hopelijk houden ze het nog een paar weekjes vol.

Nou, toen was het alweer tijd voor het diner.... Naast het hotel zit een leuk restaurantje, daar neergezegen voor een pollo Napolitana (kipschnitzel) met frietjes. Ik heb een t-shirt met korte mouwtjes aan en voel me prima.... komt er een stel binnen, ingepakt in jassen, gaan zitten en lopen 3 minuten later weg... ze vonden het er te koud.... De eigenaresse en ik lachen ze samen uit (wel NADAT ze weg waren hoor lol)

Bordje leeg, naar hotel en slapen want om 7 uur loopt de wekker af.... want misschien word ik op 8 uur al opgehaald voor mijn rondvlucht... misschien ook niet... schijnt aan het weer te liggen en de luchtstromingen en zo... Schijnt trouwens een wild vluchtje te worden... heb al van verschillende mensen verhalen gehoord over misselijkheid, luchtziekte, overgeven en dergelijke.... ik zal het morgen allemaal meemaken....hopelijk

Nasca, donderdag 21 juli 2011

Goedesmorreges deze morgen. Nou om 8 uur ontbijt achter de kiezen, koffie en peuk, ik ben er klaar voor.... dus niet... ik word om 11 uur opgehaald... hmmm had ik dus kunnen uitslapen....

11 uur.... jawel, busje staat voor de deur en ik stap in met nog 2 andere Nederlanders..... het stikt hier van den Hollanders.... Heb vandaag bijna alleen Nederlands gesproken... irri.... maar goed... busje in dus en naar het vliegveld.... daar willen ze mijn gewicht (voor de verdeling in het vliegtuig) en mijn leeftijd weten... TWEE gevoelige vragen in één zin, vervolgens beginnen die twee Hollandse blagen nog U tegen me te zeggen ook.... enfin, de stemming zat er al aardig in zo bij me....Vervolgens weer wachten totdat we aan de beurt waren... en dat duurde en duurde en duurde... om kwart over één mocht in eindelijk in de boardingruimte.... grote metaaldetector... alles moest zo'n beetje uit alleen ik verdomde het om mijn riem af te doen....Daar zit de houder van mijn camera en een tasje met belangrijke papieren aan vast en de riem af en vooral weer omdoen kost me gewoon veel tijd... na wat gemok mocht ik met riem aan door de metaaldetector... mijn aansteker werd wel van me afgepakt, ik kreeg bijna de slappe lach, kreeg hem na de vlucht gelukkig wel terug.

Enfin, dus, de twee andere Hollanders zaten in een ander vliegtuig, ik zat met drie Jappenners en een meid die haar mond niet open deed dus... geen idee. Nu had ik van te voren, zowel gisteren als vanmorgen allemaal verhalen gehoord over hevige turbulentie, schokken en valwinden, misselijkheid, kotszakjes en duizeligheid dus ik ik was op het ergste voorbereid. Viel allemaal reuze mee, al gauw vlogen we boven de woestijn en ja, het vliegtuigje schommelde en rammelde... het was dan ook geen Boeing 747 maar een 7-persoon Chessna (5 passagiers, piloot en copiloot) Wij die woestijn over terwijl de copiloot vertelde en aanwees waar we moesten kijken om de afbeeldingen te kunnen zien. Tja, op het risico dat ik weer commentaar krijg dat ik overvoerd ben met hoogtepunten.... het was mooi hoor... maar ik had verwacht dat ze groter en duidelijker zouden zijn... des al niettemin erg indrukwekkend, zeker de Astronaut gegraveerd in de berghelling (zie je nou wel dat von Daniken gelijk heeft met zijn buitenaardse bezoek theorie lol).

Na een half uurtje schommelen boven de woestijn waren we alweer terug. Busje terug naar hotel en dat was Nasca.... buskaartje voor morgen nu ook gekocht, 12:30 naar Lima, kom ik aan om 20:00 uur om vervolgens om 22:45 uur te vertrekken met weer zo'n super-de-luxe bus naar Trujillo waar ik om een uur of 8 's morgens aan zou moeten komen, dan met minibusje door naar Huanchaco aan de Pacifische kust voor weer eens wat zon, zee en strand.... daar heb ik wel weer eens zin in... nu heb ik begrepen dat het daar in juli niet echt super aangenaam is .... is dat het geval dan zal ik vrij rap doorreizen naar Mancora in noord-Peru, dichter bij de evenaar en (hopelijk) wel lekker warm maar.... da's allemaal toekomst muziek... nu eerst maar eens gaan slapen.

Welterusten en tot het volgende verhaaltje

Groetjes
Eric
oh ps: Ik heb van Cusco naar Nasca geen foto’s van die super bus gemaakt... doe ik morgenavond wel als ik weer in zo’n rijdend 5-sterren hotel lig....


  • 22 Juli 2011 - 09:44

    Annie:

    Gelukkig dat het allemaal meegevallen is met het kotsen etc....lijkt me een leuke ervaring in zo'n klein vliegtuigje maar ja je zult nu onderhand wel overal aan gewend zijn....klopt dat er in nederland hele mooie gerestaureerde gebouwen zijn...het is nu eenmaal zo dat wat van ver komt mooi en lekker is...haha...hoezo gevoelige vraag van je leeftijd...je komt net pas kijken...nog 5 dagen dan ben je weer 1 jaartje ouder (goed onthouden hé) wens je nog veel plezier....liefs van mij xx

  • 23 Juli 2011 - 01:48

    Eric :

    tjonge jonge.... 24 uur later... en één reactie (dank je wel Annie)....terwijl jullie wél hebben laten zien dat jullie t kunnen.... 14 reacties op de vorige... dus...

  • 23 Juli 2011 - 16:56

    Karin:

    Zie nou wel dat je ons mist....hahhahaha
    Er indrukwekkend die afbeeldingen. Zet mij toch ook wel weer aan het denken. prachtig!
    Gelukkig ging het goed tijdens het vliegen en bussen is ook zeker net verkeerd. Foto van het Hotel spreekt mij ook erg aan, lekker sfeertje inderdaad.
    Waren het 14 reacties Hus? lol....

    lieve groet K x

  • 24 Juli 2011 - 09:58

    Hannah:

    Haha ik kon niet eerder reageren, bij deze dus, indrukwekkend die lijnen, Zal als je het goed vindt een paar van je foto's is doorsturen aan iemand die daar ook studie naar gedaan heeft.
    Zal ie leuk vinden.
    Greets van mij.xxx

  • 24 Juli 2011 - 16:50

    Zus:

    beter laat dan nooit...
    Die lijnen,zijn zeker landingsplaatsen geweest.Zie het zo voor me.Die astronaut is een alien.Echt wel.Moeten we toch eens lekker over bomen een avondje.
    x van zus

  • 24 Juli 2011 - 18:41

    Mams::

    Interessante weetjes en weer mooie foto's, maar Maria Reiche was een astronome die het juist helemaal niet met Erich von Daniken eens was. Zij denkt dat het Inca-tekens zijn die betrekking hebben op het sterrenstelsel. (Ik heb die wijsheid ook maar van Wikipedia :idea: dus wat is waar????)
    Veel succes met uitzoeken waar het lekker weer is, dan kun je ons dat straks weer vertellen. XXX

  • 26 Juli 2011 - 21:58

    FEEST !!!!!!!!:

    woensdag 27 juli 00.01 uur.
    :o en zingen allemaal :o :
    ER IS ER EEN JARIG HOERA HOERA, WE ZIEN JE NIET MAAR DAT BEN JIJ !!!
    HAPPY BIRTHDAY TO YOU, HAPPY BIRTHDAY TO YOU,
    HAPPY BIRTDAY DEAR ERIC, HAPPY BIRTDAY TO YOU.
    Gefeliciteerd, een heel fijne verjaardag gewenst en daar drink ik nog een glaasje op.
    knuffels, knuffels, 42 knuffels en XXX van Mams :lol:

  • 26 Juli 2011 - 22:00

    Annie:

    Hi Eric,
    Hier in nederland is het 12 uur...dat houdt in dat jij jarig bent....allereerst van Harte gefeliciteerd met je verjaardag...nog vele jaren in goede gezondheid met vele avonturen.....ik ga nu naar bed maar morgen zal ik op je drinken en proosten....maak er een leuke dag van voor jezelf!!! verjaardagszoen van mij....xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Nazca

Eric's rondje rond de wereld

Recente Reisverslagen:

16 September 2011

Memoires

03 September 2011

Ik ben weer thuis !!!!

31 Augustus 2011

Finito

28 Augustus 2011

Quito

23 Augustus 2011

Otavalo en shop till you drop
Eric

Actief sinds 29 April 2010
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 224541

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2010 - 01 September 2011

Eric's rondje rond de wereld

Landen bezocht: