Mancora, zon, zee, strand !!!!! - Reisverslag uit Máncora, Peru van Eric - WaarBenJij.nu Mancora, zon, zee, strand !!!!! - Reisverslag uit Máncora, Peru van Eric - WaarBenJij.nu

Mancora, zon, zee, strand !!!!!

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric

29 Juli 2011 | Peru, Máncora

Trujillo, woensdag 27 juli 2011

Dit is nou het nadeel van reizen in Zuid-Amerika, althans, tot zoverre voor mij (gelukkig nog niet erger), ik heb dus vandaag de hele dag in Huanchaco en Trujillo rondgehangen, bus zou pas 's avonds erg laat gaan. Nu zijn de 28ste en 29ste nationale feestdagen in Peru (onafhankelijkheids viering) en het centrum van Trujillo werd al volgebouwd met podia en andere feestzaken. Leuk sfeertje dus. Had 's middags mijn backpack al afgegeven bij de busmaatschappij en struinde op mijn gemak door het centrum. Het werd ook duidelijk dat het feestgebeuren vanavond al zou losbarsten.

Nu ligt de busterminal van Trujillo een 10 a 15 minuutjes wandelen vanaf het centrum, prima te doen dus ware het niet.... dat je een nogal ongure buurt door moet.... eentje waar je niet na donker door heen wil lopen... en dat is dus het nadeel van Zuid-Amerika... in plaats dat ik dus tot een uur of tien, half elf lekker met de lokals heb lopen feesten zat ik al om 7 uur al op de busterminal, lekker veilig achter ijzeren staven met een gewapende bewaker voor de deur... Overdreven voorzichtig? Misschien wel maar weet je wat het is.... ik wil het risico niet nemen en dat gevoel heb ik al sinds ik hier geland ben. Kijk continu over mijn schouder of er niet iemand aan mijn backpack frunnikt en als er iemand te dicht bij me in de buurt komt krijgt hij of zij een blik waardoor de meesten geschrokken een paar meter bij me wegrennen. Ik heb teveel verhalen gehoord dat mensen iets of alles zijn kwijtgeraakt.

Dit bederft voor mij het onbezorgde vakantieplezier dat ik zou moeten hebben, dacht eerst dat het kwam door het feit dat ik "overvoert" ben met indrukken en dat het de "laatste loodjes" zijn en de naweeën van mijn nekletsel en kiespijn (van beide heb ik trouwens helemaal geen last) maar ik denk dat ik momenteel MINDER geniet vanwege het continu op mijn hoede zijn.

MINDER met hoofdletters geschreven omdat ik ook duidelijk wil maken dat ik nog steeds erg geniet en het nog steeds erg naar mijn zin heb! (Dus dat jullie nou niet gelijk denken dat ik de hele dag schichtig rondloop en me opsluit in hotelkamers en busterminals)

Maar goed, dat wilde ik even kwijt en dan nu op weg naar zon, zee, strand, bungalows, lekker weer en de korte broek!! Met andere woorden op naar Mancora.....

De bus kwam en was al half vol, in het donker (de mensen sliepen al) stoel 28 gevonden en het was zo donker dat ik niet eens kon zien of ie leeg was... eerst even voelen voordat ik met mijn 100kg in die stoel plof en wellicht een onschuldige Peruaan plet... nee, stoel is leeg, of althans, alleen kussentje en dekentje. Mooi. Nu was het een gewone bus, dus met 2x2 stoelen in de breedte en ik meende te zien dat er op de stoel naast wel iemand lag, ik zeg dus vriendelijk "buenos noches" tegen de duisternis. Een zachte lieve vrouwenstem fluistert "buenos noches" terug. Ik installeer mezelf en val vrij snel in slaap (tegen mijn verwachting in omdat het niet zo'n luxe ding was) Uren en uren van ongestoorde slaap volgen, ik word pas tegen 8 uur wakker, nog een uurtje tot Mancora. Er sijpelt wat licht tussen de gordijnen door en ik kijk eens naast me om te zien waar ik de hele nacht naast heb gelegen...... WOW.... Miss Peru is er niks bij, de engel schuift het gordijn open en het zonlicht straalt op haar gezicht.... ik kom niet verder dan een bbbbbuenos ddddddias. We ontbijten samen (en met de rest van de bus) en dan zijn we al in Mancora, helaas blijft ze zitten....ik twijfel even maar zie dan dat mijn backpack al op het trottoir wordt gegooid en besluit om toch maar uit te stappen.

Nu is het dus inmiddels de 28ste en dus feestdag... morgen ook een feestdag en dan is het weekend.... de Peruanen hebben dus 4 dagen vrij... en Mancora is DE badplaats van Peru... voelen jullie m al aankomen? Nou vanaf busterminal neem ik tuktuk (ik weet nog niet hoe die dingen hier heten) naar La Posada, mijn 2e keus (geen idee waarom ik niet meteen naar mijn 1e keus ging maar goed) en vraag of ze een kamer vrij hebben.... nee, alles vol.... ik loop weg en even later rent ze me achterna, ze hebben er toch eentje vrij.... 70 soles (bijna 20 euro) terwijl de Lonely Planet zo'n 25 tot 35 soles als gangbaar tarief aangaf... ik zei dus nee dank je en nam een tuktuk naar mijn 1e keus, Laguna Surf Camp, direct aan het strand, aparte bungalows in Indonesische stijl voor maar 20 Soles.... enfin, helaas, geen kamer vrij.... toen maar van hostel naar hostel gelopen... de volgende 4 hadden ook geen kamer vrij. Nummer 7 had prijslijst hangen, éénpersoonskamer 300 soles, heb niet eens gevraagd of ze er eentje vrij hadden... nummer 8 en 9 hadden weer niks vrij. Nummer 10 had 2 kamers vrij.... 35 soles voor een kamer zonder badkamer en 80 soles voor een kamer met badkamer.... hmmm laat ze maar eens zien dan. Nu dacht ik dat hij zei dat de dure kamer met badkamer op een hogere etage was, dat zou mooi uitzicht betekenen en ik liep achter hem aan naar beneden, ok hij laat dus eerst de goedkope kamer zien. In een donkere gang opent hij een deur en ik zie een hok zonder ramen, kale houten tussen wanden (niet eens geschilderd) bakstenen vloer, en een 2-persoonsbed met een smerige matras, géén beddengoed. Terwijl ik me bedenk dat dit hok echt geen 35 soles (bijna 10 euro) waard is zie ik een apart hok aan de kamer vast zitten.... de badkamer.... dit is de 80 soles kamer....ik kijk hem met open mond aan en vraag aan hem of ie echt 80 soles wil hebben voor dit hok, hij zegt nee, 90.... ik zeg ook nee.... daarna de 35 soles kamer gezien.... kan het erger? Ja, kamer was piepklein met een stapelbed en afgrijselijke matrassen, ik ben de deur maar uitgelopen.

Op een terrasje even een glaasje sinasappelsap weggeklokt tegen de schrik en ik krab me eens op het achterhoofd.... dit gaat nog lastig worden....zal ik de bus naar de grens pakken en Ecuador in vluchten?

Enfin, backpack weer op de rug en nog 3 of 4 keer "vol"gehoord voordat ik weer een "ja we hebben een kamer vrij" hoorde, 80 soles.... ik kamer zien, 2e verdieping maar geen uitzicht, piepklein kamertje met stapelbed en piepklein raampje dat uitkeek op dak en muur, bedden, kamer en badkamer waren wel schoon en welverzorgd, hmmm liever niet maar eventueel zou het kunnen.... Ik zeg tegen de dame dat ik nog even verder kijk maar misschien terugkom.

En daar gaan we weer, hotels 16, 17, 18, 19 en 20 zitten of vol of vragen meer dan 200 soles per nacht.... ok ik terug naar die 80 soles kamer, blijf ik hier 1 nacht en dan wegwezen.... ik zeg ik wil m, zij zegt voor hoeveel nachten? ik zeg 1 en zij zegt nee..... En toen pas, na 3 uur rondlopen, was ik het zat, ik zeg DOEI en loop kwaad weg..... pislink op de stoep een peuk gerookt en realiseerde me opeens dat mijn allereerste hostel een kamer had voor 70 soles.... hmmmm... zou die nog vrij zijn? Ik loop terug en onderweg nog 3 hostels bezocht en die waren vol, vol en vol maar bij La Posada hadden ze inderdaad de 70 soles kamer nog vrij (zonder ontbijt uiteraard) ik het hok gezien en tja, tis niks maar goed, badkamer is redelijk, wandjes zijn 20 jaar geleden gestuukt en gewit in het midden staat een blok beton met daarop een goede matras... ben benieuwd hoe ik daar vannacht op slaap....

Enfin, in plaats van een bungalow aan het strand voor 20 soles heb ik nu dus een hok 200 meter van het strand en betaald er bijna 20 euro voor.... stemming? Valt nog mee.... ben blij dat ik een bed heb lol.... ga ik hier lang blijven? NEEEEEEEEEEEEEE

Dus... volgende stap is de busbedrijven af om uit te vinden welke er wanneer naar Machala in Ecuador gaan.... nu gaan de meesten rechtstreeks door naar Guayaquil en ze weigeren voor mij ff te stoppen in Machala (daar moet ik de bus naar Loja pakken) Uiteindelijk toch eentje gevonden maar zijn vroegste bus gaat pas om 12:30.... nah kan ik wel lekker uitslapen op mijn betonblok.... maar moet dus wel een nachtje in Machala blijven.

Ook besloten om niet morgen al te vertrekken, Mancora heeft best een lekker sfeertje en het hostel is verder prima, moet dus alleen niet teveel tijd op die kamer hier doorbrengen maar meer dan 2 nachten gaat het niet worden.

Al met al was het zo'n 3 uur en (ik heb inmiddels wel de korte broek en de slippers aan, heerlijk) maar eens naar het strand gelopen.

Strand lijkt wel Scheveningen, druk, druk, druk je kunt er over de hoofden heen lopen..... even in het zand gezeten en genoten van het lekkere weer, het is hier in ieder geval wel warm en de zon die schijnt volop!

Terug naar hotel, hapje eten en snurken

Mancora, vrijdag 29 juli 2011

Ondanks het beton onder de matras prima geslapen, mag dan beton zijn de matras die erop ligt is uitstekend. Wel een paar muggenbulten opgelopen... da's ook maanden geleden dat ik die beesten zag.... ach mag de pret niet drukken.

Hoteltuin ingelopen om te zien of ik een ontbijtje kon krijgen.... helaas.... alles op.... boodschappen worden gehaald over een half uurtje zijn er weer verse eieren.... hmmm en koffie? ja, die heeft ze wel, doe me maar een bakkie pleur dan, scoor ik later in het dorp wel een eitje.

Dorp maar eens ingelopen, definitief besloten morgen te vertrekken en dus maar buskaartje gekocht, heb nog een andere busmaatschappij gevonden die morgenochtend om 9 uur al vertrekt, ben ik om 2 uur in Machala als het aan de grens een beetje vlotjes verloopt.

Leuk tentje in de hoofdstraat gevonden en daar gedurende een dik uur heeeeeeeel relaxt ontbeten.

Gisteren had ik op het strand een kerel zien lopen die mooie doeken verkocht... handig om op te liggen in het zand en ook leuk voor thuis als tafelkleedje.... Eerst bij allerhande stalletjes gekeken maar kon geen mooie vinden, het strand opgelopen en jawel, daar is ie... met mooie.... een zware onderhandelstrijd begint, hij de arme doekenverkopen en ik die zielige, bijna blutte, toerist... uiteindelijk natuurlijk toch veel te veel betaald maar ik heb mijn doek....

Terug gestiefeld naar het hostel, zwembroek aan handdoek om de nek, sleutel afgegeven (ik wil zo min mogelijk bij me hebben) en terug geslipperd naar het strand.... zo, lekker bakken.... ben inmiddels weer vreselijk wit, kan wel een kleurtje gebruiken. Om half 2 lig ik en al gauw mis ik een boek.... dan maar een duik in zee..... heerlijk verkoelend en de golven zijn leuk om in te duiken. Ondertussen hou ik wel het strand in de gaten maar het bundeltje met mijn t-shirt, zonnebril, sigaretten en slippers wordt met rust gelaten....

Tegen 5-en ben ik het wel zat.... 3 of 4 keer het water in geweest en ben van wit mooi rood geworden (zonnebrandsmeerselspul doe ik natuurlijk niet aan, da's voor meisjes lol)

Koude douche in het hotel (voor maar 20 euro heb je natuurlijk geen warm water....) en maar weer een hapje eten.

Eigenlijk zou ik nu moeten gaan pakken, hoef ik dat morgenochtend niet te doen.....

Nou dat was dan Peru.... tot morgen, in Ecuador

Groeten
Eric
net even mijn foto’s bekeken maar vrees dat ik erg weinig plaatjes heb geschoten..... (heb camera natuurlijk niet meegenomen naar het strand.....)

  • 30 Juli 2011 - 07:51

    Annie:

    Gelijk heb je dat je eerder weg bent gegaan als je in zo'n ongure buurt vertoeft....beter voorzichtig dan beroofd te worden...het zou het laatste gedeelte ven je reis vergallen....als je van tevoren had geweten wat voor schoonheid naast je lag in de bus....had je geen oog dicht gedaan...haha...nu heb je tenminste heerlijk geslapen....niet zo stoer doen hé dat smeren voor vrouwen is....nooit van gehoord dat mannen ook huidkanker kunnen krijgen....wees voorzichtig...luister naar de wijze raad van een oudere dame....wat een gedoe om een kamer te scoren...je ziet maar de aanhouder wint....veel plezier in Ecuador!!
    p.s. hier wordt het volgende week 30 graden....pfff....nu is het 16 gr.
    kussss en knufff xx

  • 30 Juli 2011 - 11:13

    Hannah:

    Daar ongure buurt? Nou hier zijn de zakkenrollers ook weer aktief bezig geweest, donderdagmeppeldag weer begonnen, krant stond vol met meldingen.... oppassen!!!
    Deed ik dus net als jij, ben niets kwijtgeraakt.
    Op naar Ecuador, welke landen nu nog in de 33 dagen die je nog resten??
    Ben benieuwd, groetjessxxx

  • 30 Juli 2011 - 15:31

    Sofie:

    Hellllowkes!!
    jaja, tgaat je weer goed daar! Moest wel lachen bij Mancora..haha, ik ben daar ok geweest en net hetzelfde verhaal..pffff, en ik von er niks aan, direct weg na 1 nacht! In ecuador, ga naar Montanita!!! das echt wooooowwwwww!!!! meeeeega leuk daar!!! echt nen aanrader!!
    ale tot leessss!!
    veel plezier en pas in in ecuador met je bagage!
    fie

  • 31 Juli 2011 - 01:05

    Eric :

    Jaaaaaaaaaaaaaaa, weer een vlaggetje erbij !!!!
    Ben dus heelhuids de grens over gekomen al duurde het even maar dat lezen jullie nog wel
    Groetjes
    Eric

  • 31 Juli 2011 - 09:18

    Tilly:

    Allereerst nog een dikke kus voor je verjaardag. Verder weer lekker bijgelezen. Je moet de komende weken nog wel even je best doen om lekker bruin te worden hoor. Want dat staat zo lekker stoer als we je weer zien. Maar goed ik ben nu erg benieuwd naar het wouw moment waar Sofie het over heeft dus kijk uit naar je volgende verslag. Doeiiiiiiiiiiii

  • 31 Juli 2011 - 11:10

    Sjamp:

    Hoi hoi we lezen nog mee!
    hoop da tje wat veiligere plaatsen opzoekt, want dat rennen is ook drie keer niks!
    Ik wil lezen hoe leuk zo'n plaats is, liever niet hoeveel zakkenrollers er zijn (of niet )

    groetjes tot lees

  • 31 Juli 2011 - 12:56

    Mams: :

    Dit is grappig!!! Je loopt uren door de stad om een kamer te vinden (met camera neem ik aan), als dat eindelijk gelukt is ga je lekker naar het strand en neemt een paar duiken in zee.
    Je neemt je camera niet mee naar het strand en wat krijgen we te zien???
    DRIE FOTO'S VAN HET STRAND.......... :grin:

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Máncora

Eric's rondje rond de wereld

Recente Reisverslagen:

16 September 2011

Memoires

03 September 2011

Ik ben weer thuis !!!!

31 Augustus 2011

Finito

28 Augustus 2011

Quito

23 Augustus 2011

Otavalo en shop till you drop
Eric

Actief sinds 29 April 2010
Verslag gelezen: 1246
Totaal aantal bezoekers 224526

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2010 - 01 September 2011

Eric's rondje rond de wereld

Landen bezocht: