Cuenca en omgeving - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Eric - WaarBenJij.nu Cuenca en omgeving - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Eric - WaarBenJij.nu

Cuenca en omgeving

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric

05 Augustus 2011 | Ecuador, Cuenca

Zo daar zijn we weer met een vers verhaaltje, de stroom lijkt eindeloos maar geloof me, er komt een eind aan.... als ik moet gokken zeg ik nog maximaal 10 en dan zit het erop....

Nou, het is dus dinsdag de 2e augustus en weer met de bus op pad. Eerst naar Loja en dat ritje was een eitje, de bus naar Cuenca vertrok een half uurtje later, zo rond half elf. Nu staat er in de LP dat het traject Loja-Cuenca net zo als het traject Machala-Loja 5 uur duurt... de busmaatschappij zei 6 uur (voor de trip naar Machala) en hij duurde een dikke 7 uur... ik was dus voorbereid op een tochtje aanzienlijk langer dan 5 uur.

De bus reed lekker door over een goede weg en sloeg toen plotseling rechtsaf een zandpad op.... wat krijgen we nou? De doorgaande wegen zijn hier toch wel wat beter dan dit karrenpad? Gelukkig bleek het een korte de-tour te zijn en al snel hadden we weer asfalt onder de wielen. Om een uur of 12 zag ik een bordje "Cuenca 128km" hmmm met dit tempo doen we daar echt geen 4 of 5 uur over.... zal het dan toch in de 5 uur kunnen??? Nou... sterker nog, na 4 uur reden we Cuenca al binnen, helaas bleven we wel een half uur door de stad heen rijden voordat we eindelijk bij de busterminal waren, 4 en een half uur dus, niet slecht.

Taxi naar mijn uitgezochte hostel genomen en hier had ik weer een "Mancora momentje" hoewel ik gelukkig niet zoveel hostels afhoefde als daar... geloof dat nummer 7 het hotel is waar ik nu zit. "Hotel Alli Tiana" Was vroeger vast een goed middenklasse hotel maar is nu zijn allure duidelijk wat kwijt.

Hapje gegeten en daarna is gekeken of de lokale touroperator nog open is.... helaas, de luiken zitten al voor de ramen. Morgenochtend weer....

Cuenca, 3 augustus 2011

9 uur sharp sta ik op de stoep van de touroperator... ze hebben de luiken en de ogen net los. Al snel heb ik 2 tours geboekt... morgen ga ik een beetje rondstruinen in de bergen en rond meertjes lopen en overmorgen een hoop ouwe stenen bekijken maar over beide vertel ik dan meer.

Nu had ik gisteren een rode dubbeldekker geparkeerd zien staan vlak bij het hotel... zag eruit als een citytourbus..... maar dat ding wordt helemaal niet vermeld in de LP... ik dus vragen bij die touroperator.... ja, is citytourbus en is nieuw... vandaar nog niet in de LP, vertrek om 11 en 3 uur vanaf het centrale plein... ok gaan we dat om 11 uur doen! Gezellig.

Even bakkie gedaan om het centrale plein en terug naar het hotel. Om half elf naar de receptie gelopen want ik wil een andere kamer... ik heb nu "interne" kamer, met uitzicht op de "binnenplaats" en het raam kan niet open (op een bovenlichtje na) en ik heb 2 éénpersoonsbedden.... ik wil kamer met groot bed en balkon... Ik zag dat ze die hebben en nee heb ik en ja kan ik krijgen dus ik naar de receptie maar die gozert spreekt geen woord Engels. Nu is mijn Spaans een stuk beter dan 2 maanden geleden maar echt nog niet beter dan "belabberd". Het duidelijk maken dat ik een andere kamer wil en waarom is geen probleem. Het deel van zijn antwoord dat "ja, is goed" betekend ook niet echter daarna hebben we wat spraakverwarring over wie nu mijn bagage van de ene naar de andere kamer gaat brengen, na gebruik van de internationale gebarentaal is het duidelijk... dat doen zij... geweldig.

Opgetogen wandel ik naar het plein en zet mezelf op een bankje, ben veuls te vroeg, duurt nog minstens 20 min voordat die bus komt.... terwijl ik tevreden rond kijk valt het me op dat het plein is afgezet.... die bus kan hier helemaal niet komen, ook bedenk ik me dat ik m gisteren bij het hotel om de hoek heb zien staan en realiseer ik me dat ik mijn zonnebril ben vergeten daarnaast vind ik het helemaal geen leuk idee dat de hotelmedewerkers in mijn spullen gaan zitten te rommelen en mijn tassen heb ik uiteraard niet gepakt.... al met al meer dan genoeg reden om snel terug te rennen naar het hotel, mijn spullen in de rugzak te proppen, zonnebril te scoren en via de andere straat terug te lopen naar het plein... en verdomd...bus staat om de hoek, ik aan boord en weldra vertrekken we voor de rit door de stad vol oh's en ah's.... Nu staat er in de LP dat Cuenca en Quito elkaar naar de troon steken wat nou eigenlijk de mooiste stad is... ik verwacht er dus heel wat van en ga er eens goed voor zitten, camera met volle batterij en lege geheugenkaart in de aanslag, ik ben er klaar voor.....

Nou Cuenca is een mooie stad, daar wil ik niks aan afdoen maar ze haalt het niet bij Sucre in Bolivia en ook Potosi, La Paz en Cusco vond ik mooier. De Kathedraal is wel schitterend, schijnt dat de blauwe tegeltjes helemaal uit Tsjechië komen. Ook de rit de heuvel op en het uitzicht op de stad was mooi.

Terug in de stad was mijn nieuwe kamer nog niet beschikbaar en ik zet me op een terrasje met een ijskoffie en een puntje appelgebak, relaxt!

Om 3 uur was kamer beschikbaar en heb toen maar een uiltje geknapt, ik ben tenslotte ook de jongste niet meer lol. Hapje eten en toen was het alweer bedtijd.....

Cuenca, Las Cajas, donderdag 4 augustus 2011

Vandaag ga ik een tripje maken naar "Las Cajas" dat is een gebergte iets ten westen van Cuenca met allemaal kleine meertjes erin. Om 8:15 word ik netjes opgepikt en gaan we met een groepje van 11 op pad... groep bestaat uit een Australiër, 5 Italianen, een Duits koppel en een Frans koppel. Eerst gaan we naar Laguna Llaviucu, een half uurtje rijden buiten Cuenca. Als we er bijna stopt onze bus plotseling en chauffeur en gids zijn in druk overleg... we zijn toch niet verdwaald??? Even later wordt de bus gedraaid en rijden we terug naar Cuenca, blijkt dat ze 2 man vergeten zijn.... even lijstje checken en koppen tellen was te lastig blijkbaar... enfin, terug in Cuenca twee Franse dames opgepikt die best een beetje boos waren, ze hadden meer dan een uur staan wachten. Ze gingen achter mij en naast het andere Franse stel zitten en er kwam een stroom van Frans van de achterbank, op zich al erg genoeg maar de 2 dames stonken vre-se-lijk naar de knoflook... in gedachten had ik ze dan ook al snel omgedoopt tot de "garlic girls". Enfin, al met al een uur te laat waren we bij Laguna Llaviucu, een meertje op 3100 meter, hier gaan we omheen wandelen, hoogtepunt van de wandeling was het spotten van een kolibrie, heb t beestje zelfs op de gevoelige plaat vast weten te leggen.

Wij het busje en de knoflooklucht weer in en op weg naar "cerro tres cruses" met 4200 meter het hoogste punt van het nationale park en ook het punt waar het water naar het westen naar de pacifische oceaan en naar het oosten naar de Atlantische oceaan stroomt. Enfin, fotootje en weer verder om vervolgens aan een 3 uur durende wandeltocht rondom een paar meertjes te beginnen.... Het tempo zit er niet echt in en ik begin honger te krijgen, de lunch is inclusief maar krijgen we pas NA de wandeling... door de vertraging met het oppikken van de garlic girls schat ik in dat ik pas tegen 3 uur wat te vreten krijg. Wij wandelen dus op ons gemakkie door de heuvels, weer is niet echt best, wind en wolken, weinig zon maar gelukkig is het droog. Na anderhalf uur komt de weg weer in zicht en verrek daar staat onze bus... da's dus geen 3 uur lopen, dat was anderhalf uur slenteren. Bus in en naar restaurant, visje opgepeuzeld en terug naar Cuenca, nou dat hebben we ook weer gehad.

Oh tijdens de lunch bleek nog wel dat het Franse koppel geen Frans koppel maar een Waals koppel was en dat de Garlic Girls uit Franstalig Zwitserland kwamen maar goed....

Cuenca, Ingapirna, vrijdag 5 augustus 2011

Zo en vandaag alweer een tripje, nu naar Ingapirna. Wat moet dat dan zijn? Nou Ingapirna is een oude Inca ruïne.... jawel, weer één. Nu is de omschrijving in de LP wel grappig... Als je niet snel ergens van onder de indruk bent is Ingapirna net zo leuk als staren naar een stapel ouwe stenen, als je erg snel ergens van onder de indruk bent dan geeft Ingapirna je het gevoel dat je een date met Atahualpa (Inca keizer van Quito) in eigen persoon hebt. Daar ergens tussenin ligt Ecuadors best bewaarde Incasite.... nou ik ben benieuwd.

Wederom keurig op tijd opgehaald, zelfde chauffeur, andere gids. De Australiër van gisteren stond ook al te wachten en samen verzekeren we ons ervan dat ze niemand vergeten. Even verderop stoppen we om... het Belgische stel van gisteren ook op te pikken en in de bus zat al een Nederlands stel. Nog 3x het grapje gemaakt of ie niemand vergeten was en toen op weg. Nu is het 2 uur rijden en onderweg nog een stop gemaakt bij een mooie kerk die tegen een bergwand aangeplakt zit. Leuk om even mee te pikken.

Om 11 uur stond ik te staren naar een berg ouwe stenen, Atahualpa was nergens te bekennen en is volgens mij ook in geen eeuwen meer thuis geweest.... lol

Nee, ik overdrijf, ik zit ergens in de midden groep, het was een mooie ruïne waar voornamelijk alleen funderingen van over waren gebleven, de zonnetempel was deels gerestaureerd en één huisje had muren en een dak om ons te laten zien hoe die mensen vroeger leefden.... de Gids vroeg ons nog hoeveel mensen er in zo'n huisje leefden.... groep gokt 6 of 8 en ik hak erin met 24.... ik zat er nog het dichtste bij... 16 ongeveer... maar ja, het waren ook kleine mensjes he?

Na een uurtje door de ruïne gelopen te hebben een pad gevolgd dat uit kwam bij het Inka gezicht, een rotsformatie die sprekend lijkt op een gezicht. Oh dat doet me eraan denken dat er in de ruïne een steen staat die op 21 juni een schaduw werpt in de vorm van een gezicht.

Nou, restaurant opgezocht en een lekker stukje varken verorbert. Busje weer in en terug naar Cuenca. In Cuenca eindelijk mijn overgebleven Peruaanse Soles omgeruild voor wat USofA dollars en dit verhaaltje afgemaakt. Nu even liggen en dan vanavond een restaurantje zoeken met wi-fi want dat heb ik hier in het hotel niet.

Morgenochtend is het de bedoelingen dat ik de bus neem naar Riobamba want daar wil ik met de trein over de duivel zijn neus rijden.... als dat maar goed gaat.

Nou de groeten en... prettig weekend !!!

Eric

Nog een paar opmerkingen over sommige foto's

1) Dit is de binnentuin van mijn hostel in Vilcabamba.... dus achter die lelijke, onooglijke blauwe muren vond je dit paradijsje :-)
10) In dit gebouw zit de touroperator gehuisvest waar ik beide tours heb geboekt, ze verdienen er blijkbaar goed aan... alhoewel de eerlijkheid mij gebied te zeggen dat ze één klein kantoortje op de 1e verdieping hebben en dus niet het hele gebouw bezetten....
13) Leger beschermd gebouw... Toen ik net in Cuenca aankwam was er wat "oproer" mensen met spandoeken en luidsprekers die zich rondom dit gebouw verzamelden.... drie leger trucks kwamen aan rijden en de militairen omsingelden het gebouw....en hielden 2 dagen de wacht met de vinger aan de trekker... gezellig... ben maar niet te dicht bij gekomen (heb de zoomlens gebruikt voor de foto)
20) oude en nieuwe huis....Veel Ecuadorianen werken in het buitenland en sturen dan geld naar huis.... hier pa en ma, oh en bouw een nieuw huis voor me... en als het af is mogen jullie erin gaan wonen... lief he? Nou pa en ma wilden liever in het oude krot ernaast blijven wonen zodat het nieuwe huis nu gebruikt wordt als kippenhok en koeienstal.....
27) Helemaal rechts achterin zien jullie gerestaureerde hutje, waar ze dus met z'n 16en in woonden.


  • 06 Augustus 2011 - 00:21

    Eddy:

    Veel plezier nog...ik ben ook een wereldreis aan het maken helemaal in Fryslan ;)

    Toytoy!

  • 06 Augustus 2011 - 00:21

    Eric :

    Zie trouwens hier dat het hier 29 graden zou moeten zijn.... ja, binnen, bij de kachel misschien maar buiten op t plein eg nie !!!! Niet dat het koud is hoor, overdag gewoon lekker weer en 's avonds een beetje frissjes, zit tenslotte wel op 2500 meter....

  • 06 Augustus 2011 - 02:18

    Barbara:

    Sjips, ben ik nog niet de eerste ... Cuba is 21 september dus zien gaat vast lukken :-)

  • 06 Augustus 2011 - 06:41

    Ellen:

    Hi Eric, gaat lekker he. Reisverslagen te over!
    Je zit nu in Ecuador.
    Ga je de jungle niet in??? Ik weet niet wat je volgende bestemming is, maar jungle is wel superrr. Ik zou meteen naar Manous reizen en met een bootje de jungle in varen ;0) ...nu je toch "in de buurt bent". Reis je door naar Panama?

    Groetjessss
    Ellen

  • 06 Augustus 2011 - 06:53

    Ellen:

    Hey Eric, net nog even over je reisplanning heengekeken, maar je gaat dus nog wel de jungle in. Super! Ik kijk nu al uit naar het verhaal. Ik neem aan dat je het raften achterwege laat nu...
    Denk je dat de Galapagos er nog aan zit te komen? Dat noemde je als extraatje als je budget het nog toe zou laten.

    Groetjesssss

  • 06 Augustus 2011 - 08:25

    Annie:

    Wat een mooie foto's weer,vooral van Ingapirna...heel indrukwekkend...vooral foto 24 vind ik heel apart...mooi aangelegd met die stenen...dus jij hebt weer een hele rit erop zitten...het loopt nu allemaal volgens plan,toch? geen rare dingen behalve mensen vergeten mee te nemen...lachen joh...ziet er goed uit dat nieuwe huis,is het echt zo dat ze het als stal gebruiken...zonde...geniet met volle teugen nog....het eind is nabij van je wereldreis!!
    liefs van mij xx

  • 06 Augustus 2011 - 09:28

    Melita:

    Nog maar 10 verhaaltjes? Zonde!
    Ga je nog wel even terugblikken en vertellen wat je anders gedaan zou willen hebben, over overgeslagen of wat je evt. nog wel eens over zou willen doen?
    Ben ik nl ook benieuwd naar.

    groetjes van Melita die een beetje cultuur/natuur gaat snuiven in Zuid-Bohemen

  • 06 Augustus 2011 - 18:44

    Tilly:

    Is het echt zo dat we nog maar 10 verhalen van je gaan krijgen. Sh........ Nou ja komen we waarschijnijk ook wel weer overheen. Hou ze dan maar wat extra spannend en levendig. Ik sluit me graag bij melita aan. Ben daar ook wel benieuwd naar.
    Nou jongen nog heel veel plezier en we lezen het vervolg wel weer. Knuf van Tilly

  • 07 Augustus 2011 - 08:30

    Karin:

    Hey hussie,

    Erg leuk verhaal weer!
    Nog maar 10? Jammer hoor, maar dan heeft je mams vakantie, is ook wel weer fijn.
    Smile :) geniet ervan dearxxx

  • 08 Augustus 2011 - 08:52

    K:

    Hussiezus; nu in de regen.. Ondergedoken;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Cuenca

Eric's rondje rond de wereld

Recente Reisverslagen:

16 September 2011

Memoires

03 September 2011

Ik ben weer thuis !!!!

31 Augustus 2011

Finito

28 Augustus 2011

Quito

23 Augustus 2011

Otavalo en shop till you drop
Eric

Actief sinds 29 April 2010
Verslag gelezen: 498
Totaal aantal bezoekers 224574

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2010 - 01 September 2011

Eric's rondje rond de wereld

Landen bezocht: