Tena en het regenwoud - Reisverslag uit Tena, Ecuador van Eric - WaarBenJij.nu Tena en het regenwoud - Reisverslag uit Tena, Ecuador van Eric - WaarBenJij.nu

Tena en het regenwoud

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric

11 Augustus 2011 | Ecuador, Tena

Riobamba - Tena, dinsdag 9 augustus 2011

Om 8 uur afgesproken met Sandra "op de hoek" tussen haar en mijn hotel in en toen ik daar om 5 voor 8 was zat ze al tevreden een sigaretje te roken. Taxi ingedoken en op naar het busstation. Toen we daar waren werden we bij het uitladen van onze rugzakken al aangesproken waar we heen wilden.... ja, nou, Tena dus.... bus is net 2 minuten weg en de volgende gaat om 10 uur.... wij de taxi weer in en als een dolle achter de bus aan... binnen 5 minuten hadden we m ingehaald en zaten we aan boord.

Schitterende rit de bergen uit volgt. Riobamba ligt op 2700 meter en Tena op 500 meter, ten oosten van de Andes en dus officieel in het Amazone gebied....Voornamelijk dus bergaf en gedurende de 6 uur durende rit voel je het gewoon warmer worden, lucht wordt dikker, luchtvochtigheid neemt toe (komt ook door de regenbui waar we doorheen reden denk ik)

Tegen 3 uur waren we in Tena en het komt met bakken uit de lucht... goh zijn we soms in het regenwoud of zo???? Ja, dat zijn we dus....We wachten een tien, vijftien minuten maar droger wordt het niet. Dan komt het voordeel van samen reizen.... ik kan Sandra met de bagage achterlaten onder een afdakkie terwijl ik een taxi ga zoeken.... zou blijft de bagage mooi droog... Hotel dat we hadden uitgezocht was snel gevonden.... echter de kamers waren bagger en duur.... hadden we geen zin in. Gelukkig was het inmiddels droog (de buitjes duren in de tropen meestal niet zo lang en we zitten niet in het regenseizoen dus....) wij de brug over gewandeld en in het andere stadsdeel bij Hostel Canela onderdak gevonden (Ja, allebei keurig een eigen kamer.....) Nou.... biertje !!!!

's Avond de "stad" ingelopen, het is meer een dorp. En bij het oversteken van de brug (die brug de afgelopen dagen TIG keer overgestoken) lagen we in een deuk... vrolijk hingen daar de verlichte letters "Feliz 2010" die hangen er dus inmiddels anderhalf jaar... ach gaf wel een gezellig sfeertje.

Een lokaal restaurantje gevonden en daar een menu besteld, enige dat ik wist is dat ik soep en vlees zou krijgen..... de soep was spannend.... ik haal mijn lepel naar boven en ontdek dat het kippensoep moet zijn.... kan niet anders...kijk maar naar foto 4. Na de soep een bord met bonen en rijst afgedekt met een halve koe.... 4 dollar (inclusief drinken)

Nou nog een borreltje en slapen maar.....

Tena, woensdag 10 augustus 2011

Ik heb een vrije dag, Sandra is vanochtend al vroeg vertrokken om te gaan raften en ik heb haar veel plezier gewenst en vooral op het hart gedrukt voorzichtig te zijn....heb haar uiteraard verteld over mijn "avonturen" in Nieuw Zeeland. Gelukkig is het maar een "grade 3" waar ze vanaf gaat....

Heb dus heerlijk uitgeslapen en daarna uitgebreid en relaxt ontbeten met bananapancakes en verse koffie en toen maar eens wat touroperators af....Wil een tripje boeken voor morgen naar de grotten die hier vlak bij zitten voor ons tweetjes en dan daarna een 2 of 3 daagse jungletocht voor mij alleen. Sandra heeft die vorig jaar al gedaan (toen was ze ook in Ecuador) en wil inheemse dorpjes en rituelen en zo bezoeken.... da hoef voor mij dan weer nie zo nodig....

Die tour naar de grotten was zo geregeld...no problemo....

Tour de jungle in ZONDER RAFTEN is een stuk lastiger.... had ik er eindelijk één gevonden die een mooie tour aanbood.... vertrek morgen, ja dan kan ik niet, dan ga ik de grotten in.... we spreken af dat ik morgen aan het eind van de middag terug kom om te zien of hij meerdere deelnemers heeft voor overmorgen. Dan is ook zijn collega, Julio, er die Engels spreekt en er gewoon meer vanaf weet.

Rest van de dag niks gedaan, lekker

Om 4 uur was Sandra terug, geen pijn in de nek of ander letsel, gelukkig. Ze had wel een hele leuke dag gehad. Inclusief een bezoek aan "goudpanners" dat heb ik dan weer gemist.

Tena, donderdag 11 augustus 2011

Om 9 uur moeten we bij de touroperator zijn... dus om 5 over 8 in het restaurant voor een simpel ontbijtje is dan toch vroeg zat zou je denken.... het duurde even voordat we de menu kaart kregen.... het duurde even voordat we konden bestellen maar om 8:20 was dat toch geregeld..... na ons was een groep van 4 en van 6 binnen gekomen en die kregen hun eten eerder dan wij.... ik werd boos....

om 8:40 kregen we eindelijk ons sapje en om 8:50 uur kregen we onze eitjes.... snel naar binnen proppen.... om 8: 53 zei de ober dat de koffie nog 5 minuten zou duren.... ik zei dat ik hem 3 minuten gaf omdat we weg moeten en ook Sandra maakte duidelijk dat ze wel eens vrolijker was geweest....

3 minuten later.... geen koffie.... 3 minuten daarna... geen koffie.... en het was 9 uur.... we zijn vertrokken zonder koffie....het geld hebben we op de toonbank gegooid... geen fooi zullen jullie begrijpen.

Enfin, om 3 minuten over 9 bij touroperator maar we hadden privé tour dus die 3 minuten was geen probleem (we hadden waarschijnlijk nog best even op de koffie kunnen wachten maar we waren het even HELEMAAL zat.... eikel, die ober dan he) Onze gids voor de dag heet Fausto, leuke, gezellige vent en hij spreekt nog een beetje Duits en Nederlands ook!!! (Sandra en ik spreken onderling Engels en af en toe schakel ik over naar het Duits om haar een plezier te doen) Fausto geeft ons een paar rubberlaarzen en we vertrekken.

Nu verwacht je dat ie ons meeneemt naar een auto of zo... maar nee, we lopen naar de hoofdweg en daar houdt ie een lokale bus aan.... hahaha gezellig... 20 minuten later zijn we bij Cavernas Jumandy (de grotten van Jumandy)

Hier trekken we de laarzen aan en wat overtollige kleding uit en lopen we de grotten in. Geen foto's van dit gedeelte... de camera's waren waterdicht verpakt en dat was maar goed ook.... een uurtje door het donker door het water geklauterd en stalactieten en stalagmieten bekeken. Fausto en Sandra hebben allebei de kop flink gestoten maar de langste en grootste van het stel, ik dus, kwam er zonder kleerscheuren vanaf.... Na een uurtje het daglicht weer in. De grotten voeden een natuurlijk zwembad wat er qua bouw en omgeving erg aantrekkelijk uitzag maar door de regenval was het water in het zwembad erg, erg smerig, te smerig om in te zwemmen maar.... Fausto had een beter idee.... 10 minuutjes met de bus en vervolgens leidde hij ons een klein halfuurtje door de jungle naar een meertje met waterval. Hier heerlijk gezwommen terwijl Fausto de lunch klaarmaakte. De camera's waren inmiddels uit de tas en weer leuke plaatjes geschoten en sorry mannen.... de foto's van Sandra in bikini hou ik lekker voor mezelf :-) lol.

De lunch bestond uit tortilla's die we zelf konden vullen met van alles... Fausto had 5 schalen klaargezet met tonijn, bonen, sla, tomaat, guacamole, chips, paprika, kaas en nog wat sauzen ook.... als toetje een banaan en een Oreo.... was pico bello verzorgt.... (bij het lopen naar de waterval hebben Fausto en ik samen de lunchtas gedragen en toen vroeg ik hem al of ie een heel leger dacht te moeten voeden, die tas was zwaar !!!!!!!!)

Enfin, terug naar Tena en het was pas halverwege de middag, dus nog tijd over om even naar het eiland te gaan wat hier in Tena tussen de rivieren ligt. Op foto 2 kun je het zien. Dit eiland huisvest Parcue Amazonica een soort mini dierentuin. Er zou een aparte, kleine, brug moeten zijn naar dit eiland.... die niet gevonden... wel een jochie in een kano die ons naar de overkant brengt... toch aardig van het knaapje, ik heb hem een dollar gegeven.

In het park een Tapir gezien die erg op Sandra gesteld was.... een aap die los rondloopt, dus toch nog een apie voor moeders.... en wat slangen, aardvarkens en vogelspul. Een gigantische uitkijktoren, bij het beklimmen dacht ik dat ik nooit boven zou komen maar.... ik was vooral benieuwd naar het strandje wat er volgens de Lonely Planet zou zijn en waar je lekker kunt zwemmen.... ik had het namelijk best warm gekregen.

Aan de waterkant van het eiland vonden we echter alleen maar stenen en geen strand....200 meter verderop echter, aan de overkant, was een strandje waar ook veel Ecuadoriaanse jeugd aan het zwemmen was. Dit keer zonder boot de rivier over gestoken, tassen boven de kop en waden maar.... water kwam niet hoger dan de taille was dus prima te doen. Tassen op het strand en PLONS ahhh lekker. Hier nog een dik uur in het water gespeeld en liggen zonnen en toen op het hotel aan.

Snel douchen en de straat weer op want ik moet naar die touroperator voor mijn jungletocht. Julio is er en al snel is het rond... ik ga morgen voor 3 dagen (en dus 2 nachten) de jungle in.... Beetje berg beklimmen, riviertjes oversteken ( ja alweer) beetje bij locale mensen kijken hoe ze hun brandewijn brouwen (hopelijk ook proeven) en uiteraard door de bush bush wandelen.

Terug naar het hotel en gelijk gereserveerd voor de 14e als ik hier weer terug kom en gevraagd of ik wat bagage achter kan laten.... allebei geen probleem. Snel vast wat spullen overgepakt en nog een keer gedoucht want het is warm en klam hier.

Om half zeven weer met Sandra afgesproken om te gaan eten maar... die is ziek geworden in de tussen liggende anderhalf uur.... ze gaat nog wel met me mee maar als ik eten bestel komt zij niet verder dan een kopje thee.... nog voordat de thee er is gaat ze alweer terug naar het hotel. De etensgeuren hebben haar nog misselijker gemaakt dan ze al is.

Ik eet dus alleen mijn biefstukje op en wandel dan terug naar het hotel, haal onderweg een fles cola (wondermiddel nr 1) en een pak biscuitjes (ook altijd goed) voor Sandra. Het gaat inmiddels wat beter met haar, ze heeft de boel er uit gegooid om het zo maar te zeggen en ze kruipt er vroeg in.
Helaas, ik had onze laatste avond samen toch iets anders voorgesteld ;-)

Nou ja, dan maar dit reisverslagje typen en online plaatsen, doe ik tenminste nog wat nuttigs lol

Morgen dus de jungle in.....

Groetjes maar weer
Eric

  • 12 Augustus 2011 - 04:47

    Ellen:

    That's chicken soup alright... :(
    Heb je dat opgegeten?

  • 12 Augustus 2011 - 07:18

    Annie:

    Weer een mooi verslag en foto's....zeker jammer dat sandra ziek werd op de laatste avond samen...het zij zo...je zegt wel zo mooi bij foto 9 dat zij je stiekum wel leuk vindt...aan jou blik te zien was dat wederzijds....jaja...jullie hebben toch een tijdje met elkaar opgetrokken dus heel begrijpelijk dat je elkaar leuk gaat vinden....wat smerig die soep...kan me niet voorstellen dat je het opgegeten hebt...brrrr de rillingen lopen over m'n lijf als ik er alleen al naar kijkt...vond je de grotten wel indrukwekkend want dat haal ik er niet uit...volgens mij heb jij op je knieën gekropen dan stoot je je hoofd ook niet...haha...ben benieuwd hoe het in de jungle is...dat horen we wel bij het volgende verslag....good luck...
    lieve groetjes van mij xx

  • 12 Augustus 2011 - 07:45

    Hannah:

    Sjee mooi reisverslag weer, en gave foto's, ben benieuwd naar je jungle avondtuur, en de bij passende foto's, lijk me echt helemaal te gek.
    groetjesxxx

  • 12 Augustus 2011 - 10:43

    Anton:

    FOTO 9 commentaar: hoezo "stiekum" en hoe zit het met "hij haar ook!"?
    Maar na je verslag begrijp ik ineens waar de naam van het incontinentie materiaal vandaan komt.....Tena in het REGEN-woud. Ahaaaaa!
    (zie de foto's die je voor jezelf houdt écht wel een keer )
    cu soon
    Anton

  • 12 Augustus 2011 - 20:06

    Karin:

    Hey Hus,

    Weet je waar ik aan dacht bij het zien van de foto`s? je had "het verslag" aan ons moeten overlaten... ;-) ik geloof dat de regeltjes die jij weg laat, er dan wel hadden gestaan.
    Lekker soepje zeg, gatver. Maar wij zijn ook helemaal niets gewend in dit land, wat betreft culinair dan. (ja, regen, maar dat bedoelde ik niet)
    Hopelijk is Sandra inmiddels weer beter en hang jij de Tarzan uit in de jungle. Veel plezier en wil je wel zorgen dat je zonder Pien int hert terugkomt?

    AAAHOEHAAAAAAAAAHHHHH (kreet Tarzan)

  • 14 Augustus 2011 - 10:42

    Mams:

    Dat was kippensoep? Met die opgezwollen poot erin? :-(
    Jammer dat je die goudpanners gemist hebt, maar dan kun je volgend jaar met Hannah en mij mee naar Cardet, we zetten wel een stretcher voor je in de voortent :grin:
    Veel plezier in de jungle XXX Besos XXX

  • 15 Augustus 2011 - 20:22

    Eric :

    Hola luitjes,

    Ben inmiddels hoog en droog in Quito. Jungle was erg leuk. Heb reisverslag en foto´s klaar staan maar wi-fi signaal in Tena was uit de lucht en in het hostel hier in Quito krijg ik geen verbinding... zit dus nu in internet cafe... lap tekst en plaatsjes houden jullie dus nog te goed !!!! Hoplelijk vanavond... dan lezen jullie dat morgenochtend wel...

    Groetjes
    Eric

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Tena

Eric's rondje rond de wereld

Recente Reisverslagen:

16 September 2011

Memoires

03 September 2011

Ik ben weer thuis !!!!

31 Augustus 2011

Finito

28 Augustus 2011

Quito

23 Augustus 2011

Otavalo en shop till you drop
Eric

Actief sinds 29 April 2010
Verslag gelezen: 1857
Totaal aantal bezoekers 224553

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2010 - 01 September 2011

Eric's rondje rond de wereld

Landen bezocht: