Jungletrip of massatoerisme ? - Reisverslag uit Tena, Ecuador van Eric - WaarBenJij.nu Jungletrip of massatoerisme ? - Reisverslag uit Tena, Ecuador van Eric - WaarBenJij.nu

Jungletrip of massatoerisme ?

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric

14 Augustus 2011 | Ecuador, Tena

Hallooooooooooooooooooooo

Zo, de driedaagse jungletour....

Op vrijdagmorgen zou ik om 9 uur opgehaald worden bij de touroperator. Er zit een restaurantje naast en bedacht dat ik daar zou gaan ontbijten. Om kwart voor acht had ik alles ingepakt in twee tassen, eentje gaat er mee en eentje blijft er achter in Tena, die pik ik weer op als ik terug kom.

Als ik mijn kamer uitloop komt ook net Sandra tevoorschijn, zij is geheel gepakt om de bus naar Quito te pakken en we ontbijten nog even samen, of ontbijten... ze voelt zich nog steeds niet lekker dus ze komt niet verder dan een kopje thee.

Om negen uur komt mijn busje en word ik naar de Shangri La Lodge gebracht, een half uurtje buiten Tena. Schitterend uitzicht, de lodge is gebouwd op een bergrug en kijkt uit over de rivier en het oerwoud. Veel tijd om er van te genieten heb ik echter niet. 2 Canadezen en een Duits stelletjes zitten reeds te wachten, dus even snel de juiste kleding aangetrokken en we zijn op pad.

Een half uurtje door het oerwoud gereden achterin een pick-up en we zijn bij een dorpje waar we les krijgen in inheemse eetgewoonten, eerst lopen we de "moestuin" in en zien daar kalebas, yuca, katoen, en een bes die gebruikt wordt als kleurstof. Daarover later meer.....

In de keuken wordt ons uitgelegd hoe ze bepaalde dingen klaarmaken en gebruiken en krijgen we eerst een slokje thee gemaakt van bladeren... redelijk bitter, daarna een wit goedje wat enigszins op yoghurt lijkt maar de uitleg wat het had moeten wezen is me ontgaan en een hapje gebakken, groene banaan met ui, lekker.

Terug gereden naar de Lodge en uitgebreid met zijn 5jes geluncht. De Canadezen haken hier af, het was hun laatste dag in de lodge en worden naar Tena gebracht. samen met het Duitse stelletje en de gids, Roberto, dalen we de rotswand af om in de rivier te gaan zwemmen. Het is een hoge rotswand en de traptreden zijn hier en daar afgebroken en de afgrond gaapt... best spannend en ik hou mijn hart al vast voor de terugweg, dat wordt een hele klauterpartij.... Op driekwart van de afdaling krijgen we de waarschuwing NIET in de krioelende mieren te gaan staan want het is een agressieve, bijtende, soort.... ja, haalt je de koekoek... die beesten zitten overal en ik kan geen 12 treden in één stap nemen, ben dus op de afdaling twee keer door zo'n beest gebeten en is behoorlijk auw kan ik melden...

Eenmaal beneden het water ingedoken, de rivier een paar keer afgestoken, beetje van de omgeving genoten en gezellig zitten kletsen. Was leuk en lekker !!! Tegen 5 uur de terugweg aangevangen en toen moesten we dus weer naar boven klimmen.... eerste stuk weer door de mieren en ze kregen me weer een paar keer te pakken.... Eentje had zich zo stevig in mijn rechter kleine teen vast gebeten dat met mijn voet schudden niet hielp, met mijn hand hem eraf vegen niet werkte en toen ik hem vastpakte liet is pas bij de 2e ruk los... moest flink trekken en ik hoorde hem losscheuren... vervelende klier.... en is behoorlijk pijnlijk zoals ik al zei, heel wat erger dan een muggensteek alleen duurt het veel minder lang, nog voor dat ik boven was voelde ik het al niet meer.... nu duurde het ook even voordat ik eindelijk die bult weer opgeklauterd was.

Eenmaal boven voor mijn kamer in de ondergaande zon een heerlijk koel biertje gedronken en genoten van het uitzicht, echt SCHITTEREND... uiteraard zal er daarvan een foto bij het reisverslag komen....

Hapje eten en slapen maar....het bed was erg hard maar toch als een roosje geslapen.

Dag 2 in de jungle, zaterdag, 13 augustus 2011.

Na wat onduidelijkheid wat ze nu precies met me gingen doen ben ik vandaag weer aan het Duitse stelletje gekoppeld en zijn we 's morgens de jungle ingegaan. Om bij het vertrekpunt te komen moesten we eerst door Tena heen rijden.... hmmmm da's dan weer niet echt jungletripachtig he? maar goed.... Voordat we gingen lopen kwam die vrucht weer tevoorschijn waar ze kleurstof van maken (ben helaas de naam kwijt) en werden we geschminkt in oorlogskleuren.... van mij werd een kat gemaakt... daarna eerst een uurtje tegen een riviertje opklauteren. Was gaaf, zwaar maar niet vermoeiend. Grote nadeel.... voor ons zat een groep met tieners en die schoten maar niet op... op een gegeven moment moesten we tegen een waterval opklimmen en daar hebben we zeker 20 minuten moeten wachten totdat die kleuters eindelijk boven waren. Lucas (de Duitse gozer) en ik zeiden nog tegen elkaar dat wij dat op die leeftijd heel wat vlotter deden. Toen wij eindelijk aan de beurt waren bleek dat we ook op onze huidige leeftijd het nog heel wat vlotter deden....Op een gegeven moment die groep achter ons kunnen laten (gelukkig maar, jungle lopen moet geen massa toerisme zijn toch?) en nog anderhalf uur door de jungle gebanjerd, heuvel op en heuvel af.... en hier baalde ik een beetje... een beetje erg... ik had 's morgens mijn bergschoenen aangetrokken en die op advies van de gids weer uitgedaan en rubberlaarzen aangedaan, ja door de rivier lopen ging prima in die dingen maar bij het door de jungle klauteren miste ik mijn oude vertrouwde, bijna in puin liggende, bergschoentjes wel.

Enfin, zo op het moment dat ik wel even een pauze wilde waren we op het eindpunt. Hier opgehaald met de auto om naar de Lagune te rijden waar we heerlijk zouden kunnen zwemmen.... wel eerst lunchen natuurlijk... klinkt goed he? Nu is het zaterdag en het schijnt ook weer een feestdag te zijn en het was gezellig druk in de lagune... een enorme rij geparkeerde auto's blokkeerde de toegang en Hannah (de vriendin van Lucas) gaf toen al aan dat ze vreesde dat het erg, erg druk zou zijn. Lucas en ik vreesden met haar mee.

Bij de ingang zagen we een mensenmenigte.... nou eerst maar een hapje eten, dat was weer prima verzorgt en toen de zwemkleding aan. Een duik genomen maar er waren honderden en honderden mensen aan het zwemmen dus het paradijselijke gevoel alleen op de wereld te zijn ontbrak en we waren het dan ook vrij snel zat. Lucas en Hannah werden vervolgens naar het busstation van Tena gebracht... dus op de dag die ik volledig in de jungle dacht te zullen doorbrengen ben ik 2x in Tena geweest, heb ik in de rij gestaan om een waterval te beklimmen en was het mega druk in het plaatselijke zwembad.... hmmmm ondanks dat toch een leuke en mooie dag gehad!

Enfin, terug naar de lodge, balkon, bier, lekker !!!

Bij het avondeten twee Amerikanen en een Zuid Afrikaan ontmoet. Met hun ga ik morgen op pad (dacht ik toen nog). De Zuid-Afrikaan (Chris) sprak een beetje Afrikaans dus ik moest oppassen met mijn Nederlands lol.

Na het eten nog wat met z'n 4tjes in de hangmatten gehangen en een biertje gedronken, zwaar werk.

Jungle dag 3, zondag 14 augustus 2011.

Al om zeven uur op want om half acht ontbijt en om acht uur op pad... Althans dat was er gezegd de avond te voren... Dus om zeven uur opgestaan, iets na half acht was er inderdaad ontbijt. Om acht uur vertrokken de Amerikanen en Chris en ik wilde meegaan maar... dat mocht ik niet... ik zou met anderen iets anders gaan doen... ok... om 9 uur vertrek... dus een uur lanterfanten, enfin, maar weer van het uitzicht genoten... om 9 uur was Darwin er, da's dezelfde gids als gisteren en die spreekt geen Engels.... nu sprak Hannah goed Spaans en Engels en die trad dus op als tolk maar die was er vandaag niet... Sterker nog... ik was de enige die met Darwin meeging, ik heb een privé gids dag... leuk? Hmmm vind het met een klein groepje eigenlijk gezelliger maar goed... tis niet anders (liep ik gisteren te zeiken dat het te druk was nu weer te weinig mensen...)... en die Darwin is wel een leuke gozer al spreekt ie enkel Spaans. Wij dus op pad, we zouden gaan "canyoning" da's dus kloof lopen.... onderweg heeft ie nog van allerlei goede en slechte planten uitgelegd, degene die tegen slangenbeten helpen het beste bestudeerd... ook liet ie een plant zien waarvan ze de wortel gebruiken als gif om vissen te vangen. Als je een glaasje van dat spul opdrinkt ben je binnen een uur dood..... hmmm als ik ooit in de jungle mocht stranden hoop ik maar niet dat ik ze door elkaar ga halen.... anders is het snel met me afgelopen. Ook gemerkt dat ik Spaans inmiddels redelijk kan verstaan... Darwin sprak ook erg langzaam en was niet te beroerd om dingen te herhalen of anders te formuleren.

Enfin, de kloof in dus. Was leuk, was een klein riviertje die een koof had uitgesleten in de rotsen, daar kropen wij dus doorheen. Nu is Darwin een klein Ecuadoriaantje en hij glibberde overal tussendoor, heb hem met mijn grote lijf nog redelijk vlot kunnen volgen. Na een kleine twee uur waren we, dus om 11 uur, alweer terug bij de lodge. Lunch om 1 uur, tot die tijd relaxen. Daarna gaan we om 3 uur "tubing" doen, da's met een opgeblazen tractorbinnenband die rivier af.... ok. Na 2 uur vervelen om 1 uur eindelijk lunchen... om 13:20 uur had ik die lunch op en had eigenlijk geen zin om nog een dikke anderhalf uur te moeten niksen voordat we gaan "tuben" dus aan Darwin voorgesteld om een uurtje eerder te vertrekken.... dan mag ie me ook een uurtje eerder afzetten in Tena. Darwin vind dat prima dus om 2 uur wij die trap weer af naar beneden. Ik heb mijn Polynesiche waterschoentjes voor de gelegenheid aangetrokken maar Darwin loopt op blote voeten... en terwijl we afdalen denk ik aan die klote mieren.... echter geen mier gezien deze keer....oh doet me eraan denken, tijdens de tocht van vanmorgen liet Darwin me reuze mieren zien, nog een slag groter, gevaarlijker en agressiever dan die op de trap.... één beet van zo één maakt je hondsberoerd voor 12 tot 24 uur...koppijn, overgeven en dergelijke... gelukkig hebben die me niet gebeten, maar enfin, waar was ik? Oh ja, we zijn onderaan de rivier en Darwin bind twee binnenbanden aan elkaar en off we go.... nu is het een erg relaxt stroompje en al gauw hebben we de reddingsvesten uit en zwemmen we naast de bandjes. Lekker, het water is heerlijk. Na een half uurtje komt er echter een stroomversnelling en we hijsen ons weer op de banden.... Stroomversnelling? Visioenen van 6 maanden geleden trokken aan me voorbij... gelukkig waren dit hele matige stroomversnellinkjes, mogen geen naam (of nummer) hebben... was waarschijnlijk nog geeneens grade 1 (en in New Zealand was het een grade 5 die auw deed). Enfin, na 2 uurtjes dobberen met de auto terug, snel omkleden en terug de auto in en naar Tena. Zelfde hotelkamer als 3 dagen geleden en lig dit nu op bed te typen. Zo maar even een hapje eten en dan morgenochtend vroeg naar Quito.... en aangezien ik pas over 16 dagen vlieg vanuit Quito blijf ik daar nu nog niet al te lang hangen en kom ik er later nog terug.

De groeten maar weer en tot schrijfs.
Eric

  • 15 Augustus 2011 - 21:22

    Agnes:

    Wat een prachtig uitzicht vanuit je lodge. Mooier dan TV hoor.
    Jammer dat dat zwemparadijs zo vol was, maar er zijn op aarde steeds minder afgelegen plaatsjes, dat merkte jij dus ook!
    Ik geniet met volle teugen van je verhalen en Nina, mijn schoonzusje, was vanmorgen hier en zei dat ze je verhalen zal gaan missen als je weer terug bent. Van haar mag je dus langer blijven!!!!!!
    Groetjes en nog veel plezier gewenst. Jan en Agnes. Wij gaan slapen!

  • 15 Augustus 2011 - 21:27

    Annie:

    Zo je hebt de jungle toer er op zitten en weer genoeg gezien...haha lachen joh foto 8 waarop je geschimkt wordt...jammer dat het niet helemaal af te zien is,daar heb je vast wel 1 foto van....het was toch niet genoeg afschrikwekkend voor de mieren dat ze je toch gebeten hebben of zag je er toen nog gewoon uit....enge beesten die reuze mieren en dat je er ziek van wordt...is goed oppassen geblazen...waren alle mensen hetzelfde geschminkt of allemaal verschillend....het is nooit goed....of te druk of te stil...een mens heeft altijd wel wat te zeuren...toch? dat poosje wat je nog rest wens ik je nog veel plezier....geniet ervan!!
    knuff knuff xx

  • 15 Augustus 2011 - 21:36

    Barbara:

    Weer prachtige foto's ..
    Heb een idee, als iedereen je verhalen gaat missen, gewoon mee door gaan als je weer terug bent, wat kan het schelen, jij maakt van iedere gebeurtenis toch een sappig verhaal, dus dat kun je ook gewoon weer terug in Nederland blijven doen. Zo! Opgelost! :-)

  • 16 Augustus 2011 - 05:19

    Ellen:

    Hi Eric,

    Mooi uitzicht!
    Lijkt me lekker om daar wat daagjes door te brengen en vooral om die rivier helemaal af te zakken in een bootje. Hmmm, alleen is mijn beleving van jungle ietsje anders dan dat ik gelezen heb, maar ik geloof dat jij er ook een andere verwachting van had en zeker geen "plaatselijk zwembad", beetje druk. Een weekje in the middle of nowhere, hangmat om in te slapen, gillende apen, tarantula's enzo. Zijn het fire ants? Die doen echt heel au ;(
    Ik blijf lezen ;0)
    Groetjessss & geniet-ze


  • 16 Augustus 2011 - 14:50

    FIETJE:

    Leuk leuk leuk!!! geniet er nog dik en dubbel van!!

  • 16 Augustus 2011 - 15:18

    Julia:

    hey...nice face painting....hope you didn't scare too many animals lol.........and brave dutchman trying out the rapids....again...!!!....

  • 17 Augustus 2011 - 08:12

    Anton:

    Hey man,

    Je zegt dat de Zuid-afrikaan wat Afrikaans sprak, en je dus voorzichtig moest zijn met je Nederlands............Maar met WIE spreek je dan Nederlands??? Of ben je zover heen dat je nu ook al in jezelf begint te praten????

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Tena

Eric's rondje rond de wereld

Recente Reisverslagen:

16 September 2011

Memoires

03 September 2011

Ik ben weer thuis !!!!

31 Augustus 2011

Finito

28 Augustus 2011

Quito

23 Augustus 2011

Otavalo en shop till you drop
Eric

Actief sinds 29 April 2010
Verslag gelezen: 489
Totaal aantal bezoekers 224581

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2010 - 01 September 2011

Eric's rondje rond de wereld

Landen bezocht: