Colombia: 42 - 42 - Reisverslag uit Ipiales, Colombia van Eric - WaarBenJij.nu Colombia: 42 - 42 - Reisverslag uit Ipiales, Colombia van Eric - WaarBenJij.nu

Colombia: 42 - 42

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric

16 Augustus 2011 | Colombia, Ipiales

Colombia? Ja, Colombia!!!! en nog een vlaggetje erbij !!!! 42-42 !!!!

Is dat wel veilig??? Hoor ik jullie met zijn allen denken... het korte antwoord: JA

Het lange antwoord: Colombia is vele jaren het toneel geweest van overvallen, gewapende bendes, ontvoeringen, moord en natuurlijk de FARC. Sinds echter Uribe aan de macht is gekomen is de veiligheidssituatie in Colombia drastisch verbeterd. Mede dankzij de steun van de Verenigde Staten. Uribe is inmiddels geen president meer maar zijn opvolger, Santos, is op dezelfde voet doorgegaan en Colombia is nu veiliger dan bijvoorbeeld Ecuador of Peru.... Diep in de jungle zijn er nog steeds gebieden waar de FARC heerst en een bezoek aan die regio wordt ook afgeraden.

Dat de Lonely Planet razend enthousiast is over Colombia en aangeeft dat je in je eigen land ook moet uitkijken met oversteken is tot daar aan toe maar ook de website van ons eigense ministerie van defensie is positief over Colombia en schaalt het land in dezelfde categorie als Bolivia, Peru en Ecuador. Met de toevoeging dat bepaalde gebieden veiliger zijn.... en juist in die gebieden ga ik vertoeven....

Hieronder een stukje gekopieerd van de website van het min buza:

=====================================================================

De strenge veiligheidspolitiek van Uribe, voortgezet door president Santos, heeft tot gevolg dat de veiligheidssituatie in Colombia is verbeterd. Met name op de doorgaande wegen tussen de steden en in de grote steden zelf (met als belangrijke uitzondering Buenaventura) is de situatie verbeterd.

Een bezoek aan de toeristische gebieden zoals het koffiegebied (‘Eje cafetero’), Cartagena, Santa Marta, San Andrés, Provincia en Leticia levert geen veiligheidsrisico’s op indien de normale voorzorgsmaatregelen in acht genomen worden. Dit geldt ook voor de rijkere wijken in de grote steden Bogotá, Medellín, Cali, Barranquilla, Popayán, Pasto en Villavicencio en de departementen Cundinamarca en Boyaca.

=====================================================================

ik zit dus nu in Ipiales (te klein om apart genoemd te worden in bovenstaande stedenlijst) en ga morgen naar Popayan, en die staat er wel tussen........

maar goed... hoe hier terecht gekomen.... ik zat dus op zondag 14 augustus in Tena maar kon daar mijn reisverslagje van de jungle niet on-line krijgen... het onbeveiligde wi-fi signaal dat ik voor de jungle tocht vanuit het hotel kon oppikken was uit de lucht... helaas....

Stad maar ingelopen om een hapje te eten en op zondag is Tena een ghosttown. Gelukkig nog een pizzeria gevonden die me een bord vol wou verkopen en ik kreeg er nog een biertje bij ook... en dat terwijl er op zondag helemaal geen alcohol verkocht mag worden in Ecuador....

Daarna met een ommetje terug naar het hotel gewandeld om te zien of er nog een internet café open zou zijn maar helaas, overal zaten de luiken voor de ramen. Nou ja, dan maar vroeg naar bed, wil morgen toch betijds op.

Tena - Quito, maandag 15 augustus 2011

6:45 uur... nog voor de wekker klaarwakker en maar opgestaan. Tassen had ik gisteren al gepakt en ik was dus in no-time onderweg. Hele dorp zat nog op slot dus ook geen ontbijt. Nog voor half acht was ik bij het busstation en om 7:45 vertrok ik al met de bus in de richting van Quito. Die bus zou er 5 a 6 uur over doen maar hij had de hele weg de vaart er goed in zitten en iets na 12 uur was ik op het busstation in Quito. Nu stond er in de LP dat het centrale busstation in de oude stad zit maar dat ze nieuwe busterminals buiten de stad aan het bouwen zijn.... nu was ik met de bus door de hele stad heen gecrost en het gebouw waarin ik me nu bevind ziet er hypermodern uit... zo te zien is de nieuwe busterminal in gebruik.....

Nou taxi naar het door mij uitgezocht hotel..... in de LP staat dat de taxi's in Quito wettelijk verplicht zijn een meter te gebruiken en toen de taxichauffeur tegen me zei dat de rit naar het centrum 8 dollar zou kosten zei ik "huh? eg nie, zet de meter maar aan" Hij lacht, haalt zijn schouders op en zet de meter aan..... een hele lange rit volgt en volgens mij heeft ie echt geen rondjes gereden.... ze hebben die nieuwe terminal wel erg ver buiten de stad gebouwd. De meter tikt maar heel langzaam door maar na een halfuur staat ie toch op 7.60 dollar, lachend geef ik hem 8 dollar.... het was heel wat verder dan ik had durven denken. Leuke was dat we met de taxi langs heel wat plekjes kwamen die ik uit de bus al gezien had.... Had dus eerder uit moeten stappen, had me geld en vooral tijd bespaard maar ach, weten we dat weer voor de volgende keer.

Het hotel, El Calefito, moet mooie, grote kamers hebben maar als ik binnenloop hebben ze alleen nog een bezemkast vrij met een éénpersoonsbed en de badkamer op de gang.... Ach tis maar voor één nachtje en gelijk een mooie kamer gereserveerd voor 28 augustus ... op die datum ben ik van plan om terug te keren in Quito.

Vervolgens gevraagd naar een wasserij..... door die jungledagen is echt alles smerig... het is best frisjes hier (Quito ligt op 2850 meter) maar toch in de korte broek op pad gegaan omdat ik alle lange broeken wil laten wassen. Inleveren wasgoed zo gepiept, kan het om 6 uur ophalen, express service (3kg voor 2 dollar).

Lunchtijd..... nu is de LP enthousiast over het restaurant dat bij het hostel hoort dus daar maar burito's besteld.... nou de kok was blijkbaar vergeten dat ie er al zout in had gedaan en het er toen nog maar een keertje ingegooid.... gelijk had ik er een biertje bij.

Daarna op pad om.... een Lonely Planet reisgids van Colombia te scoren.... Ik heb Colombia als bestemming toegevoegd omdat ik er van baal dat ik 42 ben en in maar 41 landjes ben geweest.... Colombia moet dus nummer 42 worden en dan loop ik mooi op schema.

Nu had ik in Cuenca en Riobamba al naar reisgidsen gezocht maar ze niet kunnen vinden..... hier in Quito zitten echter een hoop boekwinkels dus vol goede moed ga ik op pad.... de eerste heeft wel LP's maar geen van Colombia. De 2e idem maar heeft nog wel een ander merk reisgids ... hmmm blader die eens door maar kan me niet echt bekoren dus ik ga verder met mijn zoektocht. In totaal 8 boekwinkels afgelopen maar géén LP van Colombia, niet in t Engels, niet in het Duits, zelfs niet in het Spaans. Dan maar terug naar winkel 2 voor de reisgids van het vreemde merk. De verkoopster herkent me en ik vertel haar dat ik 8 winkels ben afgelopen voor dat $%#$%# boek. Oh wacht even zegt ze.... en duikt de etalage in en komt te voorschijn met een LP Colombia.... en nog in het Engels ook !!!! Ik geef haar een luchtkus en bedank haar uitvoerig.

Terrasje gepakt en tot 6 uur zitten lezen...... snel mijn wasgoed opgehaald en omgekleed in iets warmers want de zon is aan het ondergaan. Oh en zoals jullie gemerkt hebben onderweg ook een terras met wi-fi gevonden om nog even het reisverslag van de jungle te plaatsen.

Hapje eten en slapen want morgen wil ik dus de grens met Colombia over, eerst een bus zien te vinden die naar Tulcan gaat (zal dus wel weer een 8 dollar taxi ritje worden) die bus doet er 5 uur over en dan de grens over.... hoe dat allemaal gaat verlopen kan ik morgen pas vertellen.

Welterusten

Quito - Tulcan - Ipiales (Colombia), dinsdag 16 augustus 2011

Eric is alweer voor de wekker wakker.... helaas ook ruim voordat ze aan ontbijt doen in El Calefito.... dat begint pas om 8 uur en om 7:15 stond ik al gepakt en bezakt bij de receptie.... wat bagage achtergelaten want ik kom hier nog terug en de straat op.... Nu moet ik naar de grens en die stad heet Tulcan.... geen idee waar ik op de bus moet stappen... ik hou een taxi aan en vertel m waar ik heen wil. Geen probleem, 10 minuten later (en een dollar armer) sta ik bij een busmaatschappij en ja, ze hebben bussen naar Tulcan, eentje om 7 uur 's ochtend (die is dus al weg) en eentje om 3 uur 's middags... ja, da's me dus te laat.... weer een taxi in en die brengt me naar een grote busterminal (een andere dan waar ik gisteren aankwam) en al snel heb ik een bus naar Tulcan gevonden, vertrek half 9. Het is inmiddels kwart over 8 en ik dus nog mooi snel een peukie paffen, wat te drinken en een rol biscuitjes kopen en we zijn onderweg.

Bus zou er 5 uur over moeten doen en inderdaad iets na half 2 ben ik in Tulcan. Dat ligt op zo'n 6km van de grens. Taxi gepakt naar het vertrekpunt van de "collectivo's" en vandaar met een klein busje naar de grens. Nu had die taxi chauffeur me al gewaarschuwd dat het erg, erg druk zou zijn richting de grens en inderdaad het duurt niet lang of we staan vast in een lange file, 3 rijen dik. Hiervandaan zou het 20 minuten lopen moeten zijn naar de grens.... hmmm na wat aarzelingen en 5 meter in 5 minuten besluit ik te gaan lopen.... Langs een lange, lange rij, voornamelijk vrachtwagens en ik bedenk me dat ik nog helemaal geen foto's heb gemaakt.... en dan krijg ik weer op mijn kop van mams dat ze weer 2 of 3 pagina's reisverslag heeft zonder plaatjes... dus de camera maar te voorschijn gehaald.

Na een kwartiertje stiefelen was ik bij de grens... tientallen sjacheraars bieden me aan om geld te wisselen maar dat wil ik helemaal niet, mijn dollars kan ik nog goed gebruiken als ik weer terug in Ecuador ben.... Wat ik wel wil is een immigratie gebouwtje waar ik mijn paspoort kan laten stempelen. Met behulp van een vriendelijke agent dit vlotjes gevonden en de stempel om Ecuador te verlaten was snel verkregen.

Rivier over gewandeld en ik ben in Colombia !!!! Hier een verse inreisstempel gekregen en een taxi naar Ipiales genomen. Luxe hotel gevonden, geld gepind, een hapje gegeten en op het plein een sigaretje gerookt... sorry mams, had de camera in het hotel laten liggen maar ik kom hier nog terug en dan zal ik wat plaatjes voor je schieten.

Morgen dus door naar Popayan, ook wel de witte stad genoemd en het moet er erg, erg mooi zijn. Nu is er nog een andere reden om naar Popayan te gaan..... willen jullie raden? (ps Anton, jij mag niet meedoen)

Nou dat was m weer....

Groeten
Eric
ps: Het internet deed het hier niet.... nou dan maar eerst een lekkere warme douche.... geen heet water... en ik dacht een luxer hotel geboekt te hebben.... ik naar beneden.... Soy no feliz (vrij vertaald: ik ben niet blij) Geen internet en geen warm water... ze belt en regelt wat en internet doet het dus nu... zo maar eens zien of er inmiddels ook warm water uit de kraan komt....

  • 17 Augustus 2011 - 00:08

    Eddy:

    El Morro del Tulcán ?

  • 17 Augustus 2011 - 00:39

    Eric :

    Nee, da's Toekan :-)

  • 17 Augustus 2011 - 04:51

    Ellen:

    Uhh... koffie?

  • 17 Augustus 2011 - 07:02

    Annie:

    Helemaal geweldig dat je in 42 landen bent geweest....mooi getal trouwens....je hebt er weer een paar busreizen op zitten....heb je er nog steeds niet genoeg van??? fijn dat columbia veilig is geworden...toen ik het las dat je daar naar toe zou gaan had ik gelijk zoiets van oeps...dat is gelukkig niet aan de orde....heel veel plezier daar....
    warme groet uit een zomers Nederland xx

  • 17 Augustus 2011 - 08:13

    Anton:

    SHIT!!!

  • 17 Augustus 2011 - 08:30

    Hannah:

    Sjonge zo inéén geklemt, in de file, tussen die bergen, zo smalle strook, geef je gelijk dat je uitgestapt bent, dan gaat lopen een stuk sneller.
    De andere reden van naar Popayan?? Misschien mooie vrouwen?? Hoor het wel in je volgend verslag!! Heb trouwens je verhaal van de jungeltocht ook met genoegen gelezen, maar niet van die mieren steken bahbah heb je daar geen last van gehad, dikke bulten b.v. heb je er niet over gehoord dus denk dat het meevalt, nou gelukkig maar! Maar dacht toch ff vragen, ik heb bij de minste of gerinste prik opgezette lichaamsdelen en die jeuken als de ziekte.
    Vakantie's zijn weer voorbij, en het wordt zomer in NL, jammer voor al die mensen in hun tentje die weggeregend zijn. Maarja dat is Nl hé, dus Eric geniet nog maar even van het mooie weer daar want kan hier zo weer omslaan.
    Groetjesssxxx

  • 17 Augustus 2011 - 09:33

    Mams:

    Mag ik wel meeraden naar het waarom van Popayan? Het lekkere eten! De stad is beroemd om zijn gastronomie en traditionele bereidingswijze JAJA :idea:
    Wat betreft de (on)veiligheid: je schrijft zelf dat het voor de rijkere wijken van die steden geldt!
    Dus watch out!!!! De foto's ?.... zuunig hoor! XXX

  • 17 Augustus 2011 - 22:19

    Karin:

    Dames prosessie? ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Ipiales

Eric's rondje rond de wereld

Recente Reisverslagen:

16 September 2011

Memoires

03 September 2011

Ik ben weer thuis !!!!

31 Augustus 2011

Finito

28 Augustus 2011

Quito

23 Augustus 2011

Otavalo en shop till you drop
Eric

Actief sinds 29 April 2010
Verslag gelezen: 807
Totaal aantal bezoekers 224576

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2010 - 01 September 2011

Eric's rondje rond de wereld

Landen bezocht: